Translate

måndag 14 juli 2008

Mona Lisa, vacker utan mustasch!

Då är det snart dags, dags att lämna platta Roslagen och bege sig uppåt i landet.
Detta blir ju 41;a året i rad, så att jag skall köra vilse på uppvägen är nog ingen risk.
Skönt skall det bli att få, nästan lite så känns det, komma "hem".
Som alla förväntansfulla så börjar man redan nu att fundera lite på hur veckan kommer att bli.
Jag har under året börjat se någon form av mönster i fisket där uppe, och speciellt då i Storån.
Det går lite i cykler, som kan vara i 2-3 års intervaller.
Kanske har det mest att göra med hur dammbolaget sköter Håckrendammen.
Vissa år håller dom sig på nivåerna, men vissa år så överdämmer dom ordentligt.
Det borde vara vitesbelagt tycker jag när dom gör sånt.
Men naturligtvis så beror det också till viss del på oss fiskare, och hur vi sköter oss vid vattnet.
Ett högt fisketryck, och ett stort upptag av fisk är ju inte heller det till någon fördel.
Och värst är att dessa s.k fiskare inte respekterar dom minimimått eller det antal fiskar som är utsatt.
Utan vid flera tillfällen så har jag hittat små harr och öring liggandes i skogen, krokat och uppkastat.
Eller sett folk fiskat inom förbudsgränserna.
Och värst av allt var nog för några år sen, när dom båda övre scenarierna inträffade samtidigt vid vägbron i Storån.
Två s.k fiskare, vuxna män, fiskar mitt på ljusan dag mellan vägbron och spärren i Storån, fullt synliga och med MASK!!
Små fiskar åkte snabbtåg upp ur vattnet, krokades av och slängdes på platsen.
Jag tror att det sprack en ven i skallen på mig då!!!
Sällan som jag blir arg på riktigt men då bar det av ner i slyn och fram till dessa gentlemen och förklarade ett och annat om vett & etikett vid ett fiskevatten, och det faktum att ån faktiskt var riktigt ful med dom på plats.
-Ni vet, så där som om någon målade mustasch på da Vincis´s Mona Lisa!!!
Bort med mustaschen och vipps, tavlan är vacker igen.
Dom lommade iväg efter hot om att tillkalla Fisketillsyningsman.
Jag hoppas verkligen att slippa återse något sånt igen.


Gjorde en kortare båttur igår Söndag, men inget spö fanns i båten, utan det var en fika tur för att Mor och Muffo hade sjösatt sin båt.
Lite skum var det på havet, och några skutt gjorde vi men ingen fara.
Nu kliver jag nog inte i min båten igen på nästan två veckor.
Men hemma igen efter Ottsjöresan så hoppas vi på lite camping i skärgården.
Fast en sak har jag kvar att göra på havet, och det är imorgon, fast då i kompisens båt.
Vi skall ut och möta upp Ostindienfararen Götheborg, när den anländer till Norrtälje.
Så nu hoppas jag på seglarväder, så att hon stävar in på Norrtäljes hamn iklädd segel och badande i sol.

-=Skitfiske=-

1 kommentar:

Anneli sa...

Några skutt??!! Det hoppade så att man hade behövt både sport-BH och njurbälte...så det så!!

Puss ;-)