Translate

tisdag 18 november 2008

Vojmån & Våra Sopor

Ett glatt besked och ett steg i rätt riktning kom i Söndags från Vilhelmina kommun, där omröstningen för eller emot en ombyggnad av Vojmån, med en överledning av vatten från Vojmån till Stalons kraftverk, slutade i ett NEJ!!
Ett glatt besked även för en naturälskande sörlänning, och det är viktigt att vi visar vårat stöd.

Läs mer på Rädda Vojmån

Sportfiskarna är på föreläsningsturné.
Temat är "Strömmande Vatten" och den 20;e Januari kommer dom till Norrtälje
(för jag förutsätter att 2008 skall vara 2009 på deras sida)

Rockringen Fiske+Rock´n Roll = Sant Läs mer här!!

Och en sista sak, när vi alla är ute i vår kära natur och rör oss, vi har packat en trevlig liten picknick korg, eller ryggsäcken full av godsaker, kan vi inte enas om att vi tar med oss hem det vi burit ut.
Är inte det att hjälpa miljön så vet inte jag vad som är det egentligen.
Jag läser om två jättelika områden i Stilla havet som täcks av ett gigantiska sopberg av plast under vattenytan. På vissa ställen så tjockt som 10 meter.
Två områden som tillsammans utgör en yta större än hela USA.

Gunnar Westrin skrev om det i en artikel i en av fisketidningarna, och alla vi som fiskar i fjällområdet ser vart åt det bär på alla dom lägerplatser som finns utmed våra älvar, åar och sjöar eller som här nere ute i vår härliga skärgård.
Det ligger sopor i alla dess former kvar ute, och då oftast burken, förpackningen eller plasten som det vi njutit av i skenet av lägerelden legat i.
Det är i sig konstigt att vi orkar bära ut det när det är tungt och förpackat men inte orkar bära hem det när det är tomt och bara att knyckla ihop i en påse.
Jag satte var sin säck i handen på mina barn i sommras när vi var ute och badade, och sa att lite i botten gav 50:- halvfull gav 100:- och full gav 150:-
Det vart att "hosta" upp 300 spänn till dom, för fulla blev säckarna, och tyvärr så behövde dom inte röra sig runt hela ön för det. Och jag tror att dom höll på i en timme lite drygt.
Vi gjorde det igen senare, dock utan betalning.
Ska vi göra den leken igen får allt komunen gå in och sponsra annars blir jag pank.

-=Ha det gott=-

Inga kommentarer: