Translate

lördag 29 december 2012

Gädda på premiären

Julen förbi och suget efter att få pröva mitt nya spö, som jag vann i Flugfiskei Nordens tävling blev idag allt för stort.
Men var skulle jag kunna finna öppet vatten?
Valet för mig och fluganberg föll på att hitta gäddorna i Väddö kanal, där hittade vi också lite öppet vatten.
Flugan åkte på och så var jag äntligen igång med att testsvinga, och det var bara att inse fakta, spöt är verkligen anpassat för att bära stora flugor på tung lina. Och valet att ta foamhandtaget ångrar jag inte en sekund, dels för att det inte är lika styvt som ett korkhandtag vilket gör det mycket skönare för handleden. Men också för att det faktiskt håller värmen på ett helt annat sätt än korken.
Mitt tidigare spö, också det ett Vision, ett 3Zone är hela 10 fot mot detta som bara är på 9 fot och även det gör spöt mera lämpat för och lättkastat med dessa tyngre flugor.
Man kan helt enkelt säga att jag är mer än nöjd med spöt och ser verkligen fram emot när båten åter ligger i havet och det är dags att jaga gädda i skärgården igen.  
 
Ingen vacker syn för ett sportfiskarhjärta

Kan det vara tomten som pulsar trött hem efter årets stora arbetsinsats?
 
Hur gick det nu då? Jo turen hängde i och jag lyckades kroka en vinterslö gäddspira, inte stor men lika fullt gjorde den mig minst lika glad. Hade ytterligare en följare och ett hugg, men som sagt premiären avklarad och spöt får med beröm godkänt och den lilla gäddan fick bli min bonus.
 
Liten javisst, men ack så kul ändå. Premiären avklarad med nya gäddspöt

Nu skall jag strax sätta mig ner och sammanfatta året som gått och svara på Sussi Stridh´s frågor.
En sak är dock skönt, redan nu är de första fiskeresorna bokade inför 2013.
I mitten av maj så åker vi ner till Tidan/Baltak för fiske under några dagar och strax efter midsommar så bär det som vanligt av upp till Idsjöströmmen.
Sen saknas bara lite datum för besöket hos en fiskebroder i norra Dalarna så är även den resan bokad.
Ja och så blir det ju minst en sväng till, till paradiset och dess öringströmmar.
2013 here i come.

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>
 
 

Inga kommentarer: