Translate

onsdag 11 maj 2011

Fiskejournalens Lista

Fiskejournalen går nu ut med att vi kan få delta med önskemål på vilka som skall finnas med på deras lista.
Vi kan nu alla vara med och påverka, vilka just DU vill ha med.
Kolla in länken och skriv ihop din egen och maila iväg.
Du hittar länken här: Fiskejournalens Lista

Jag gjorde min, och skickade precis iväg mitt förslag.

På den positiva halvan skulle jag vilja se:

Naturligtvis Christer Borg, för den insats han, som ansikte utåt för Älvräddarna, gör i sitt arbete för att påverka och skapa opinion och driva frågan om biologisk mångfald och levande vattendrag i det här landet.
En röst som borde höras oftare och ännu mera publikt.

Men jag vill också ge min röst till författarna bakom boken Vattenriket i Vålådalen, Ingemar Näslund & Micke Sundberg som på ett vackert och informativt sätt skrivit om hur "nära" vi har till unika naturmiljöer.
Där man tar upp Fiske, flottning, vattenkraft, allt speglat ur vattenmiljöns perspektiv.
En bok som många fler borde läsa för att inse att vår natur, våra vattendrag och sjöar är och kan vara så mycket mer än en källa till förnyelsebar energi.

Som jumbo har jag väldigt svårt att välja:
Maud Olofsson i egenskap av sin roll där hon backar upp och ger energibolagen till stora delar fria händer att aggera utifrån sina egna huvuden men främst utifrån vinstintresset.
Men jag är också inne på att Andreas Carlgren i sin roll som miljöminister borde vara mer aktiva i sitt ämbete och jaga Maud och hennes knähundar för att driva igenom frågorna om vattenkraftens ansvar i att återställa vad, det dom kallar den Miljövänliga Elen/Förnyelsebara Energin, har sakta men säkert trasat sönder av levande vattendrag i landet.
Sist men inte minst, också det en jumboplats, så kan jag inte låta bli att välja in Assar Holmström - Ordförande i Arjeplogsströmmarnas Fiskevårdsområdesförening som med ett rungande JA, slog klubban i bordet för en utbyggnad av Arjeplogsströmmarna.

Så, det var min lista!



¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: