Translate

söndag 13 februari 2011

Ytterligare en medlem

Jag gjorde det idag, gick med i Älvräddarna!
Gör det du också, bli medlem.

Dag ut och dag in läser jag i media/nätet om älvar som för alltid skall tystas eller där vattentillförseln stryps så pass att man kan nästa gå torrskodd över den gamla fåran.
Någonstans, någon gång, måste detta vansinne få ett stopp.
Vi kan inte längre stå i kulisserna och se på när våra naturliga vattendrag omvandlas på industrialismens och den politiska slaktbänken.
Ord som megawatt och kubikmeter får snålvattnet att rinna på styret, men om vi istället nämner ord som omlöp, vandringsvägar, restaurering ja då finns väl inövade repliker att ta av, för bolagens informationschefer som försvar.
Jag har länge tyckt att vi som finns där ute, vi som ser förändringen kanske borde offra några av våra fiskedagar till förmån för att försöka synas oftare och framför allt mer på den offentliga scenen.
Jag skrev i ett tidigare inlägg om att jag skulle vilja ha, inte bara ett, utan en hel serie fiskeprogram som tar upp detta problem.
Och jag vidhåller detta fortfarande. Vi har mängder med duktiga producenter av fiskefilm och tv i landet, som gång efter annan levererar fina bilder från vatten som än idag faktiskt fungerar.
Slå er ihop, pressa SVT tex, på att få göra en serie program om rovdriften. Ställ lokala politiker och rikstadsråd till svars.
Planka idén som "Fuskbyggarna" använder.
Leta upp riktigt usla exempel och få svaren.
Som jag sa, vi finns där ute och ser vad som håller på att hända, gemene man slår på sin strömbrytare och ser inte det bakomliggande.
Vargen i all ära, men det är den typ av debatt vi måste få.

¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: