Translate

torsdag 4 mars 2010

Snö, och en snarstucken blåmes

Det är nog upp och ner vända världen just nu. Stig, på Flugfiske i Årefjällen skriver i ett av sina senaste inlägg om vårkänslor. Själv skottar jag snö för vilken dag i ordningen vet jag inte, och mer kommer det.
Här om dagen när jag åter stod krökt över skyffeln så satt en ensam Blåmes i äppelträdet och sjöng sig nästan hes. Han truddiluttade den vackraste av sånger och det enda svaret han fick var mina stönanden bakom snöhögen och ljudet av den elakaste av elaka, blogbilen!
Jag reste mig och kom på mig själv med att försöka tala den lilla Herr Mesen, fullt upptagen med att sjunga sig vacker inför någon Dam mes, till rätta.
-Du! dina damer sitter nog på en pinne i skogen och skiter fullständigt i din ihärdiga sång!
Han stannade upp, tittade på mig, pekade på klockan och visslade glatt tillbaka att det minsann är Mars nu, och drog en historia om förra våren och en riktigt läcker mesdam som han träffade då.
-Men för jäsikens mesjäkel, titta dig omkring!!
Han lyssnade inte, burrade upp sig och tog i som aldrig förr.
Jag krökte ryggen och fortsatte mitt arbete, och när jag var färdig så var även han det.
Helt tyst satt han fortfarande kvar på sin pinne, ensam.
-Du våren kommer! Kvittra på du, jag går in och dricker kaffe.
Jag hoppas att han får sin läckra dam även i år, för nog sjöng han vackert där i snöyran.

Havsöringsfiskare just nu i Roslagen är ingen hit direkt. Isen ligger från Sverige över till Åland.
(Dagens aktuella iskarta) och liten artikel i Norrtelje Tidningen om fartyg fast i isen.
Och med meterdjup snö på sjöar så är inte vinterfisket heller någon idé tydligen. Har pratat med lite folk som så här års brukar vara ute på isarna för att pimpla eller angla.
Svaret är entydig, det är dött!
Ni som dock trotsar snön och ger er ut, får gärna skicka in en rapport om turen.

Bestämt dock är att det blir mässa för fiskegänget här. Den 14;e Mars kliver vi in genom dörrarna.
Har lite smått och gott som skall ses över på mässan, vadare bland annat.
Sen tänker vi söka upp Mälardalens Strömfiske för att höra lite om ett nyöppnat strömfiskevatten som tydligen skall innehålla både Öring och Regnbåge här i regionen.
Sånt finns ju inte i mängd här, så vi är lite nyfikna på att se vad det rör sig om.

Norrtelje Tidning skriver också om dom nya reglerna som kommer att gälla för Gäddfisket.
Komplettera den artikeln med det faktum att vi dikar ur alla våtmarker som gäddan använder för lek och vi har hela sanningen.
Så vakna nu Norrtälje Kommun, debatten är igång, visa framfötterna.

Nu en kopp kaffe, sen dra ner persiennerna för nu vill jag inte se eländet utanför mer.
Jag kräver mer Vår och isfria vatten åt folket.

//Patrik

Inga kommentarer: