Translate

söndag 13 mars 2011

Dags för vårtecken, Flugfiske- Vildmarks och Båtmässan.

Årets kombo, Flugfiske- Vildmarks och Båtmässa avklarad.
Därmed får vi väl säga också att våren har visat sitt första tydliga tecken.
Fluganberg, Granaten, Blidö-Matte och jag gjorde en heldag i de olika mässhallarna. Vi hängde på låset och lämnade inte byggnaden förrän sent på eftermiddagen.
Intrycken från båtmässan var tydlig, aluminium!
Flera för mig nya märken gjorde entré och riktigt kul var att se att det går fortsatt väldigt bra för båttillverkarna Alukin från Rådmansö strax söder om Norrtälje. Deras utbud har vuxit men det som är deras starkaste varumärke tycker jag, är att man har behållit tillverkningen lokalt och kunden känner fortsatt att man köper en högst personlig båt där man som kund kan vara med och påverka fram till dagen för leverans.

Anytec´s nya flaggskepp.
Över 8 meter styrpulpetare med 600Hk i aktern.

Fluganberg har vind i håret

Flugfiskemässan kändes, måste jag ändå säga, lite avslagen,
då flera av de "stora" inte fanns på plats för att visa sina nyheter, eller för oss att kunna få kontakt med och prata med. Vad som fått dem att lämna scenen vet jag inte men tråkigt var det.
För om sanningen skall fram så konceptet att köra dessa tre stora mässor tillsammans lockar väldigt mycket folk. Vår reaktion var dock att man kanske skall gå tillbaka till att köra en egen mässa som tidigare där alla i branschen finns med och där vi kan få klämma, känns och samtala med rätt person.

Festivalkänsla?!

Nu hittade vi andra saker som var intressanta. Bland annat bänkade vi oss till Christer Borgs föredrag om Älvräddarnas arbete i och kring våra torrlagda älvar.
Ett fantastiskt arbete som görs och som nu, för varje dags som går blir allmer publikt och syns oftare i andra medier än bara fisketidningar.
Christer Borg på Flugfiskescenen.

Jag hoppas att fler inser vilket enormt arbete som görs och att medlemsantalet fortsatt kommer att stiga.
Ni hittar en länk högts upp till höger här på min blogg.
Viktigt att säga att detta inte är en flugfiske organisation. Samarbetsparter är bland annat WWF, Naturvårdsverket och Greenpeace.
Man kan alltså gå med i denna organisation enbart för att man vill bevara naturen och stärka dess mångfalld.
Jag fick också tillfälle att träffa Ingemar Näslund som är en av männen bakom boken
"Vattenriket i Vålådalen"
Mycket trevligt möte, och jag fick chansen att tacka för en mycket fin och välskriven bok.

Ingemar Näslund


J:son Sweden AB tilldrog sig nog det största intresset bland alla flugbindarborden.
Otroligt snygga och realistiskt bundna flugor.
Vi tog också ett snack med Flugfiske i Norden, som pratade om att det kommer att förändra lite i tidningen och att dom i och med detta söker lite nya skribenter.
Så sitter ni på berättelser från era fisketurer eller annat, varför inte ta chansen att skicka in något till dem.

Mitt egna fynd blev en midjeväska från Sölvkroken, vilket jag inte var ensam om såg jag.

Dagens argaste grin stod nog ändå denna skönhet för i entré hallen.

Nu hoppas jag att man till nästa år lyckas locka alla att finnas på plats under dessa dagar i Älvsjö.
För inte är det väl så att "jättarna" inom flugfiskebranschen i Sverige har vuxit ur sin kostym och tycker att vår marknad är för liten och för ointressant för att finnas på plats.
Väl mött nästa år, ni som INTE var där.

¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>



2 kommentarer:

Lunkan sa...

Jag tror att marknaden i Sverige inte är stor nog för två fiskemässor på våren. Mitt tips är således att Sportfiskemässan och Flugfiskemässan gör gemensam sak. För leverantörer och kunder blir det dyrt att närvara på två mässor. Så istället för två halvdana så släpp prestigen, nyttja varandras kunskaper och kör en stor bra mässa för oss fiskeintresserade. Det vinner alla på som jag ser det.

Patrik sa...

Du har absolut en poäng där Lunkan!
Man kanske skall gå tillbaka till att köra en egen mässa.