Translate

fredag 5 april 2013

Anmälda till Roslagen Pike 2013

 
Rospiggen gone wild?

Då har det tillslut hänt!!
Rospiggen Fiske är nu anmäld till en tävling, Roslags Pike 2013 den 27;e April.
Inte så att vi direkt sökt efter tillfället, men när den anordnas i hemmavatten och har enligt mig bra regler så ringde jag igår upp det då än så länge inte bildade teamet och hörde efter.
En kvart senare så var Team Rospiggen Fiske bildat och förutom jag och min båt, så är naturligtvis Fluganberg och Granaten de som fullbordar Teamet.
 
Reglerna är naturligtvis Catch and Release, vilket är den största och kanske enda regel för att vi överhuvudtaget skulle kunna tänka oss att deltaga.
I övrigt så fotar man gäddorna mot en måttbräda, de måste vara minst 70cm för att räknas in i tävlingen, de fem största gäddorna/båt räknas sedan ihop och en vinnare koras.
 
Tävlingen i sig är en sak, men det kanske roligaste av allt är ju att få träffa fler med liknande intresse och även om vi kanske före start inte direkt delar tips och idéer så finns alltid chansen till nya trevliga bekantskaper vid sådana tillfällen.
 
Så därav att alla möjliga och omöjliga beten hade samlats på mitt matbord nu på morgonen, där fanns jerk´s, wobblers, gummibeten och flugor plus då jerkspö, flug- och spinnspön.
Nu är det ju inte så att jag tänker slå välden med häpnad över min simultanförmåga och vid dagens slut räkna in flest beten i vattnet som min prestation, men med tre man i båten så finns ju ändå chansen att vi tillsammans kan testa oss fram till vad som går bäst just den dagen.
Min grundtanke är nog ändå att jag från min akter skall låta flugan få bli mitt vapen för dagen. Men, väder och framför allt vinden kan ju ställa till det och då får man ju vara beredd att ta till annat om så krävs.
När det tex gäller jerkfisket, så har jag ett antal beten, bland annat några riktigt fina specialare gjorda av Daniel på Rospiggen Jerk, och ett spö men ingen rulle!! Ja, som ni förstår så är alltså inte jerkfisket testat från min sida, men Fluganberg har dock en rulle, men inget spö så vi siktar på ett unikt sammarbete i alla former. Och vi hoppas på så sätt att slippa köpa ihop en hel hög av grejer, utan klara på oss på vad som finns i lådor och garderober idag.
Lite nya flugor är dock beställda idag, för det är ju ändå det jag helst vill hålla på med och Niklas Bauer har ju vid flertalet tillfällen visat att flugan kan hålla jämna steg med jerkbeten.
 
Området som vi kommer att fiska på är stort, så vi skall inte behöva trängas misstänker jag och nog hoppas jag att specialvikar skall kunna hjälpa oss en bit uppåt i slutställningen.
 
Kul skall det bli och nu finns bara ett hinder, isen!!


¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>
 

Inga kommentarer: