Translate

tisdag 11 juli 2017

Butterfly Go

Längs fjärilsvägen

Asknätfjäril

Himlen är blå, inte ett moln syns. Som ett penseldrag av färg och form kantar blommor och mängder av olika gröna växter den smala grusvägen som jag går på. Dofter i alla dess nyanser slår emot mig. Bakom väggen av blommor trängs buskage och träd. Värmen är påtaglig och bromsarna trängs i luftrummet omkring mig.
Så sitter den plötsligt där, Asknätfjärilen. Vi träffas alltid här, i samma område varje år. Men i år har sommaren varit kall och blåsig så detta blir kanske både vårt första och samtidigt sista möte för året. 
Asknäten flyger endast en kort period på året, från mitten av juni och in i juli.
Den är till skillnad från andra fjärilsarter lugn och ger mig tid att fota den innan den drar vidare. Jag är flugfiskare och det här är en blogg som handlar om fiske i första hand, men den som förstår känslan när man tagit sig osedd fram till den lilla ån, sett öringen stå tryggt och vaka och sedan lagt ut flugan och lyckats håva den vackraste av fiskar, ja den förstår nog känslan när man slutligen får en vacker och kanske till och med ovanlig fjäril på bild.

 
Asknätfjäril

Väddnätfjäril (kallas även ärenprisnätfjäril)

 
Ängsnätfjäril

Det finns fjärilar som gör mig extra glad när jag ser dem. Nätfjärilarna tillhör absolut dem. Några av dem så hotade att de är upptagna på röda listan som kraftig missgynnad eller utrotningshotad. Då gör det mig extra glad att flera av dem går att finna här i Roslagen, inte alls långt ifrån där jag bor. Visserligen små lokaler men det finns här och arbete pågår för att både hjälpa och skydda dem. 

Fjärilarna är den mest artrika av alla djurgrupper i Sverige. Det finns ca 2 800 fjärilar i Sverige, var av drygt 120 är så kallad dagflygande fjärilar.
Av dessa så har jag sett ett 60-tal och fått närmare 60 på bild.
Som ni förstår finns det ett glapp mellan fotograferade och sedda fjärilar, för så är det, vissa av dem....host..Aurora... är svårare att få på bild en andra..host..Aurora...

Men de andra närmare 2700 då säger ni?
Ja då handlar det om gruppen som vi allmänt kallar för nattfjärilar. 

Dessa kan jag inte säga att jag jagar men dyker de upp så fotar jag naturligtvis. Dagtid är de oftast vilande, hängande undertill på växter, väl kamouflerade och gömda på någon trädstam eller så har de krupit in någonstans. Svårfotade minst sagt som vissa andra.  ...host aurora..


Dagfjärilsmätare

 
 T.v Brunsprötad Skymningssvärmare och T.h Allmän Snabelsvärmare

Vågbräddad lavmätare

Jag och Lasse har gjort några tappra försök som test hemma på gården nattetid med lakan och stark lampa. Man kan bli förvånad över hur mycket vackra fjärilar som kommer fram. 
I den här gruppen fjärilar så finns också några av mina riktiga favoriter, svärmarna. Eller rättare sagt de stora svärmarna som till exempel den otroligt vackra Allmänna Snabelsvärmaren. Underbara skapelser som påminner om kolibrier när de far från blomma till blomma i sitt födosök.
Det finns också fjärilar i den här gruppen som är dagaktiva dit hör två av mina andra favoriter, Bastardsvärmarna och Humlelik dagsvärmare.

 
Bastardsvärmare


 
Humlelik Dagsvärmare


Fjärilar som hobby är egentligen ganska enkelt, så länge det handlar om själva letandet. Det är när det kommer till fotograferingen ... host aurora ... som det svåra kommer, för att inte tala om att artbestämma dem när du väl sitter framför datorn.
Några av de svåraste för en glad amatör som jag själv anser jag gruppen Pärlemorfjärilarna och Blåvingarna vara. Ovansidan är på flera av dem väldigt lika, här är det istället undersidan som slutligen avgör vilken art det är.
Fotograferandet kan vara svårt för att inte säga omöjligt ibland .... host aurora... då man både måste ha ovan och undersidan för att riktigt vara säker på vilken art man sett. Därtill skall sägas att det finns fjärilar som nästan aldrig slår ut med vingarna och så finns de som nästan aldrig slår ihop dem.
Tvång är inte min grej och smicker biter inte på dom, så det blir till att fota, vänta, fota igen, vänta, springa ikapp, fota, vänta och så börjar det hela om igen.

Blåvingarna tillhör en grupp som allmänt brukar kallas Juvelvingar, vilket inte alls är svårt att förstå när man kommer dem nära.
Gruppen Juvelvingar delas in i antal undergruppen, Blåvingar, Guldvingar och Snabbvingar.

 
T.v Violettkantad Gulkdvinge och T.h Mindre Guldvinge


Vitfläckig Guldvinge

Puktörneblåvinge

 
T.v Silverblåvinge och T.h Midsommarblåvinge

Eldsnabbvinge

....fota, vänta, fota igen, vänta, springa ikapp, fota, vänta 
och så börjar det hela om igen.
Just här är det Lasse som fått tag på en Aspfjäril.

Förutom några av våra sällsynta Nätfjärilar så har jag haft förmånen att få fotografera några andra riktiga rariteter. Däribland Svartfläckig Blåvinge, Violett Guldvinge och Mnemosynefjärilen. Speciellt gäller det Mnemosynen och den Svartfläckiga Blåvingen som båda var på randen till helt utrotade men där det nu pågår arbeten med att rädda dessa arter. De två sistnämnda finns också de i Roslagen på delvis hemliga platser den Violetta Guldvingen hittade Lasse och jag under en fiskeresa nu vid midsommar på en skjutbana.
Hur vi hamnade på en skjutbana långt ifrån rinnande vatten då tanken var att vi skulle flugfiska kan man ju undra. Egentligen inte så svårt, av samma kärlek som får oss att åka norrut för flugfisket så är det samma känslor som locka oss att åka på ett tips om en ovanlig fjäril. Svårare än så behöver det inte vara.  

Svartfläckig Blåvinge

 
Violett Guldvinge

Mnemosynefjärilen
    
Aberrativ (avvikelse från det normala) Prydlig Pärlemorfjäril
Det var när jag sökte efter Väddnätfjärilen som denna dök upp. Ovanliga men förekommande korsningar eller färgavvikelser finns och detta är en sådan.

Jag kan väl inte göra ett sådant här inlägg utan att nämna våra Rolls Royce bland fjärilar, de stora segelflygarna dit till exempel Makaonen, Hagtornen och Sorgmanteln hör. Stora vackra fjärilar som mer påminner om de vi ser på tv än vad vi tror finns i vår egen fauna.



Drygt 120 dagfjärilar och närmare 2700 nattfjärilar. Sveriges artrikedom när det kommer till dessa vackra varelser är stor och många av dem är otroligt vackra bara vi ger oss tid att stanna upp och ta en närmare titt.

Tyvärr så lever de flesta fjärilarna idag under hot och många av dem är på väg att försvinna. Det största problemet är att hagar och ängsmarker försvinner i allt högra takt. Den landskapsmosaik som tidigare fanns är idag nästan helt borta och i och med det så har många fjärilar förlorat sina värdväxter och larverna dör.
Det storskaliga, monotona jord- och skogsbrukslandskapet passar inte alls. Fjärilarna behöver större sammanhängande ängsmarker med variation och inte den likriktning vi idag ser. Det är också därför som tidigare stora områden idag istället omnämns som lokaler, alltså små områden där vissa arter går att finna.

Kan vi inte göra någon för att vända utvecklingen?
En lösning kan vara att man slutar att klippa i vägkanter och diken, speciellt på mindre allmänna vägar och små grusvägar. Där finns oftast en stor artrikedom bland växter och örter om man låter bli att klippa. Som det nu oftast ser ut så återstår ofta bara en steril gräsöken.
Alla små grusvägar borde beläggas med klippförbud och helst så ser jag att man också anlägger skyddszoner intill vägen så att inte avverkningen av skogen tar sig ända fram till vägkanten.

Lite till mans kan vi också hjälpa till. Låt en del av din trädgård få vara lite "vildvuxen" eller varför inte anlägga en fjärils rabatt.
När jag flyttade in i mitt nuvarande boende så fanns där inte en fjäril.

Men sedan tre/fyra år så har jag lagt ner lite energi på att hjälpa dem på traven. Det är inte mycket arbete som behövs, men resultatet är slående. Förra året hade jag 17 olika arter på besök i min trädgård under sommaren.

Så slutligen, när du vilar från flugfisket, eller någon annan av dina hobbys, varför inte ta din kamera och gå en sväng. Det du kommer att se är en värld full av variationer i färger och utseende, många av dem väldigt vackra.
Eller är du en sådan som ofta ger dig ut med mobilen och kör Pokémon Go, stänga ner den appen, starta kameran på mobilen och ge dig ut på lite Butterfly Go istället.

Just det, höll ju på att glömma. 
Vi har något otalt han och jag. Jag har tillbringat rätt mycket tid i jakten på en bra bild av honom men nej då, han vägrar låta autofokusen hinna ikapp honom. Den jag pratar om är såklart Aurorafjärilen, fjärilsvärldens lilla gokart. 


Bilden lånad från Wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aurorafj%C3%A4ril

En synnerligen stressad fjäril som inte sitter still några längre stunder. Avpatrullerar ofta stora områden i anslutning till ängsmarker eller längs vägar i sitt sökande efter föda eller en partner. Sedan tre år nu, tätt följd av mig med så här långt ända resultat, en handfull suddiga bilder då den flyger ur bild.
Men skam den som ger sig, en gång kommer han att sitta där och kameran och jag kommer att vara redo. 
Då vill det till att jag inte slarvar bort tillfället med motsol, batteritorsk, shorts ibland brännässlor eller varför inte hostar till, som sist ...host aurora.




Inga kommentarer: