Translate

torsdag 26 november 2009

Återblick # 2

I föregående inlägg gjorde jag min första återblick på det gångna året, då på Isfisket och Gäddfisket. Idag är det dags för Skärgårdsresor och Havsöringsfisket. Men först vill jag göra ytterligare en åteblick på Gäddfisket, detta var ju också året som min Team Kollega Daniel gick över 10-strecket på gädda. Tagen en gråmulen dag i början av Juni och gäddan vägde 10,1kg. Ni kan läsa mer om den på Daniels sida under nyheter. Tyvärr var jag inte själv med ombord den dagen.
Skärgårdsresor
Viljan var stor att få båten tidigt i sjön, och efter många rek turer fram och tillbaka till hamnen så var äntligen båten klar och isen borta den 17 April.


Nu vankandes det fiske efter Singöfläsk (strömming) Färsk nystekt eller rökt så är det en riktig delikatess. Och dom första stapplande stegen med sommarfötter togs en solig och varm aprildag.
Mitt egna fiske blev sparsamt under våren tyvärr, då jourvecka efter jourvecka avslöste varandra.
Sommaren kom och fisket övergick abborrmete och badturer. Mest minnesvärd är nog Anneli´s fina abborre en tidig augustikväll.
Rospiggen blev engelskspråkig för en kväll då Charlie från USA och min vän Micki klev i båten för lite fiske.När sen Christer från Boden kom ner för några dagars besök kunde ingen ha redigerat vädret och dagen bättre än den vi fick tillsammans i skärgården, en resa fylld av skratt lite vemod och massor av skön nostalgi.
Jag har säkert missat några fina stunder i skärgården i min återblick. Men det var ett ganska bra axplock av vad jag gör där ute tillsammans med min båt, vänner och familj. Samma längtan som jag har till jämtland känner jag för skärgården. Skulle jag, vilket jag många gånger funderat på, flytta upp och bo i jämtland så skulle längtan bli enorm efter havet.
Havsöringsfisket
Havsöringssäongen som jag redan hade startat under november 2008 höll i sig fram till påskhelgen 2009. Jag kan inte annat än konstatera att det blev min bästa säsong någonsin med 17 fångade fiskar varav 13 återfick sin frihet och en av de 17 togs med bara händerna. Bortser vi från den lektrötta öringen som jag fångade instängd i sin lekbäck med händerna så blev säsongens största fisk en silverblank på 3,2kg. Dock tagen under 2008.



14 oktober gick startskotten för årets säsong, kanske lite tidigt men suget var stort.
Lunkan kom på besök i början av november, och tog också med sig Mr Troutlaw. Trots utebliven öring så var det en väldigt trevlig helg som jag hoppas kan återupplevas igen

I skrivande stund så har jag ännu inte lyckats landa någon havsöring, men nytt försök är tänkt till helgen. Alla som håller på med detta fiske vet hur svårt det kan vara ibland och sen helt plötsligt så funkar allt och det hugger lite här och där.
I helgen så går vi in i julmånaden, vi tänder första ljuset i adventsstaken och platsen i frysen gapar fortfarande tom. Kan bli så att jag helt enkelt firar 1;a advent med spöt i handen återigen på jakt efter silver.
Nu återstår bara Flugfisket och Jämtlandsäventyren. Så räkna med att den sista av det tre delarna kommer inom några dagar.
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: