Translate

söndag 25 mars 2012

Sportfiskemässan 2012

I och med idag så får vi väl anse att det såkallade "brasfisket" är avklarat, ni vet när vi sitter ihopkurade i soffan vintertid och kollar på filmer och bilder från säsongen som gått eller för den delen far runt bland kartor och annat för att planera kommande säsong. Eller som idag då, på sportfiskemässan 2012.
Nu är det bara vatten i alla dess former som gäller, stilla sjö, forsande älv eller var vi nu landar efter en den långa vintern. Ett steg i rätt riktning tog jag redan igår då båten fick vinterklädseln avtagen och ny fin bottenfärg. Isen ligger fortfarande i hamnen, så än blir det land några dagar, men sen så!!


Sportfiskemässan 2012, Kista.
Det fanns inga direkta planer med dagen, vilket i sig var skönt, utan mina personliga mål var att äntligen få träff på lite trevliga männsiskor som fått kontakt med via nätet bland annat.
När det gäller prylar så var Visions monter och deras spön som fick gälla som mål.

Morgonfika

Efter sedvanlig start med kaffe och macka så var det så dags att börja rundvandringen.
Och inte hann vi långt, första trevliga stoppet blev i Älvräddarnas monter som var ordentligt påhälsad. Och jag fick äntligen en pratstund live med både John Schütte och Christer Borg, och visst är det märkligt va många olika ämnen man hinner med på så kort tid, allt från räkodlingar, via biologisk mångfald till trummspel hanns med.
Nästa stopp var vid flugbindargatan där jag åter fick en kortare träff med Jeanette Linnarud och Johan Sterner.

Flugbindargatan

En gång om året och knappt det så skall man träffas en kort stund när man egentligen skulle vilja sitta ner med alla trevliga människor man möter vid en strandkant med lite kaffe och prata bort timmar.
Ytterligare en kort promenad bland montrarna så fann vi Granatens mål för dagen Erik Orre och spöakuten. Några spöringar hade börjat släppa i lindningarna och fanns hjälpen så var det här.

Erik Orre, spöakuten

Tiden rullade på och timmarna hade gått utan att vi ens hade hunnit göra ett yttervarv. Nästa glada ansikte som dök upp var Henrik från Lövåsgården som idag stod tillsammans med Vision. Återigen togs tråden upp kring fisket i hans trakter, och jag undrar ja, om vi inte kommer att försöka klämma in en resa till dalarna också under året. Ett filmklipp som vi fick se gjorde ju saken inte sämre direkt.
När vi ändå var i Visions monter så tog vi oss en stund i spöställen. Kände lite på deras nya, lite styvare MAG serie och när sen en liten kort Cult Fiber gled ner i händerna så var det som att välja mellan kokt och okokt spagetti. Den korta Culten kan jag absolut tänka mig om man vill närma sig små vatten och köra rent smygfiske. Och när sedan killen i montern böjde in toppen till handtaget så blunda jag likt ett barn när en ballong blåses upp i rädsla för att spöt skulle gå av. Inget jag kommer att testa med mina spön hemma kan jag säga direkt.

Fluganberg och Granaten botaniserar bland spöna

Snackisen inför mässan har väl ändå varit det stora akvariet och kamelen Kalle.
Och som gammal akvarist så var det en våt dröm som uppenbarade sig.
Frågan är väl bara, var skulle jag ställt ett sådant?
Men ärligt, vad hade egentligen den stackars kamelen på mässan att göra, eller var jag ensam att undra det där han låg med en banner mellan pucklarna?

Vem kollar in vem?

Kalle var lite sliten när vi var förbi.


Efter att Kalle och några stirrande regnbågar fått oss att stanna upp en stund så sökte vi upp Mikael Larsson för en kortare träff. Vi konstaterade att vi kommer att få några fiskedagar tillsammans vid Idsjöströmmens strand, så det var på återseende som vi for vidare.

Tecknad av Mikael Larsson


Nu var det äntligen dags för det jag främst kom dit för. Lite intressanta stunder vid scenkanten.
Vi kom precis fram för att höra Martin Falklind och Micke Frödin snacka fiskehistorier innan det var dags för Ingemar Näslund att kliva upp på scenen. Intressant dragning om fiske men främst om fiskarna på ett kul och humoristiskt sätt men med en allvarsam underton, och minsann dök där inte upp en kändis till i form av flugbindar´n från Järpen med en av hans kreationer.
Har ni nu inte sett Ingemars dragning, men får chansen någonstans nära, så är mitt tips att gå och se och kanske främst lyssna till honom.

Martin och Micke snackar fiskeminnen

Ingemar Näslund under sin dragning

Nästa föredragshållare var Christer Borg för Älvräddarna. Och det kan väl sägas direkt, för ni har väl hört Radiotjänst reklamen på SVT?
Du som bor i Sverige och är intresserad av att bevara våra vattendrag, du haaaar väääl inte glömt att gå med i Älvräddarna?
Det är märkligt att våra kraftbolag får fortsätta att hållas med lagar som härstammar från Hedenhös.
Men med ett växande medlemsantal i Älvräddarna, politiska partier som Vänterpartiet, Miljöpartiet och Folkpartiet som fått upp ögonen för problemet med att Sverige inte efterlever Vattendiriktivet så känns det ändå som att vindarna har vänt lite grann och blåser om inte heta så i alla fall ljumma fram över Sverige i kampen för den biologiska mångfalden.

Christer Borg under sin stund på scenen

Några varv till blev det, men inte var det många. Tiden lades istället på möten med trevliga människor och när dom ur högtalarna ropade att det återstod bara 20 minuter av mässan innan stängning så hade jag uppnått mina mål.
Men nu tycker jag att det är hög tid att vi förflyttar oss ut till något vatten.
Så spinnfiskare, jerkfiskare, flugfiskare eller bara vänner av våra vatten, ha nu en skön vår så kanske vi ses där ute någonstans.
Skitfiske på er!!




Inga kommentarer: