Translate

lördag 9 juni 2012

Gädda på fluga, toppen!

Tredje dagens fiske i skärgården och återigen endast med flugspöt som packning.
Jag har verkligen gått igång på detta med gädda på fluga, och det av flera anledningar.
Den första måste jag ändå få säga är just för att det är med flugspöt, och även om kroppen än så länge inte är van med de tyngre grejorna och också talar om det på ett eller annat sätt, bland annat så är höger hands lillfinger rejält svullet och knappt böjbart idag och anledningen till det är nog mest att jag får jobba mer med handen för att hålla igång grejorna och då mest för att hålla i korken ordentligt.
Prövade här om dagen att gå från båt och klass 9 spöt direkt hem till gräsmattan och den lilla klass 3;an.
Jag höll på att skicka spöt, inte linan, över till grannen kändes det som.
En annan anledning är huggen, det är oftast våldsamma hugg på den "hängande" flugan och gäddorna både hoppar och rusar på ett helt annat sätt än med 17cm plast i munnen plus det faktum att dom är lätta att återutsätta och av alla gäddor jag fått dessa dagar så har ingen fått någon skada med blod som följd utav flugorna.
Och den tredje och sista anledningen, man kan i skydd av kvällsljuset fiske dessa gröna jägare väldigt grunt dit dom oftast går kvällstid för att jaga betesfisk.
Många av gäddorna jag fått har tagit på en halvmeters djup med en härlig plog av vatten framför sig när dom jagat ikapp flugan. 
Jag fiskar med mitt Vision 3ZONE 10' #8, rullen är också den en Vision, en Extreme 79 och linan Cortland Precision Pike #9.
Som tafs prövade jag att använda Strike Wires knytbara men den ville inte rulla över och sträcka på det sätt jag ville så istället prövade jag Visions färdiga Pike. Nylon till en silverring som sedan övergår i plastad stålvajer och då funkade det mycket bättre.
Flugorna är endast köptas, ni vet, den sorten som man kanske kan ta fram till jul också och hänga i granen. Den blåsilvriga har visat sig vara absolut bäst för mig och efter dessa tre dagars fiske så kan jag räkna in 16 gäddor varav en då på hela 7,8kg.

Det gäller att ta till vara på de få dagar som ges, nu så här dagen efter när jag sitter och skriver detta så vräker regnet återigen ner över Roslagen.
Men igår kväll var havet så där underbart som det bara kan vara en kväll i juni.
Granaten och jag hade en del annat att göra först efter jobbet, så vi lämnade inte hamnen föränn strax före halv åtta men va gör väl det när ljuset finns och vi inte var tillbaka igen föränn strax elva på kvällen.
Wobbler och spinnfluga för Granaten och som sagt, fluga för mig. Lite segt den första timmen men sen kom dom igång och vid samma vasskant som jag var dagen innan med brandgrabbarna så krokades och landades ytterligare 5 gäddor och flera som jagade och stötte våra grejor. 

Granaten med kvällens första

Och här hänger min första för kvällen

Efter ett platsbyte så landaes ytterligare några och när kväll gick mot natt så kunde vi åter räkna in totalt 7 landade och flera härliga påslag och korta fajter innan dom släppt.
I ett av sunden så gjorde Morkullan flera svep över oss och ute på en av de små fjärdarna så stötte vi ihop med en Storlom, inte allt för vanlig syn i salta vatten.
När solen lämnade oss så visade den också upp vad morgondagen hade att vänta i från öster.
Och som sagt, idag är det åter regntunga skyar utanför fönstret.

En kväll för själen

Här nedan följer en liten trestegsraket utifrån hur en fluga på bara någon dag kan gå från fluffig och stor till helt söndertuggad.
Den mittre av dom kan nog borstas upp och duga till ytterligare ett fiske men sen får nog också den ge sig.
När dom hamnat på "avbytarbänken" så tänkte jag skala dom och återanvända krokarna för att själv testa att binda upp lite gäddracers i vinter.

1-2-3, eller Bra Bättre Bäst


Idag väntar en trevlig kväll ute på Blidö då hela fiskegänget skall fira av
Blidö-Matte på hans 50 års dag.



¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>


1 kommentar:

*jeanette* sa...

härligt!! Gädda på fluga är ju grymt kul.