Translate

onsdag 6 juni 2012

Personligt rekord på Gäddflugan

Vad gör man en nationaldag om regnet vräkt ner över Roslagen och fiskesugsbarometern står i botten?
Jo, man kliver upp i ottan, hänger ut fasadflaggan tillsammans med en morgonkopp kaffe, packar och sticker till sjöss, svårare än så är det inte.
Och när sedan en fiskebroder inte var svår alls att locka med sig, så fick jag ju någon att fira tillsammans med, skepp o hoj!

Granaten var först till hugg och landad fisk, allt medan jag snörde ihop fluggrejerna i aktern.
Han kör vidare med sin spinnfluga, och den ger utdelning, hitills så har dryga 10 gäddor landats sedan inköpet tidigare i våras, och en riktigt fin på 6,5kg.

Granaten drillar grönt på rött

Vädret såg allt annat än bra ut, in över land men hos oss sken till och med solen stundtals och det skulle inte dröja länge innan jag fick anledning till att skina ikapp med den.
Jag har kört vobbler vid endast två tillfällen tidigare i år, men efter att ha testat flugfiske på gädda så är jag fast. Dels naturligtvis för att jag får svinga mig fram bland koppar och skär och på så sätt bredda mitt flugfiske, men också för huggen. Detta var min tredje gång och de två tidigare har jag inte gått fisklös ifrån och et började bra även idag, en liten gädda tog flugan och jag var ikapp broder i fören.

Men så, vid en oansenlig vasskant, flugan landade precis vid de yttersta vasstråna och och jag började ta hem, en stor käft klöv vattenytan och slukade flugan och vände ned mot botten, fast fisk!
Vi tittade på varandra och sa i stämsång, -vilken fisk!
Stora gäddor är oftast lugna och trygga och denna var inget undantag, den cirkulerade runt båten i nästan 20 minuter, gjorde små rusningar mot botten, stod still och krökte mitt Vision 3Zone i en vacker båge.
Den blåsilvriga flugan satt lite otäckt ytligt i gäddans mungipa, men allting slutade lyckligt vid andra försöket att landa henne.
Gäddsäcken och vågen fram snabbt, och vågen stannade på dryga 7,8 kg!
Ett prydligt och säkert, för mig, svårslaget personligt rekord på flugspö.

Snabba ryck med kameran innan återutsättning

När hon stillsamt glider ur mina händer och försvinner ner i djupet så kan jag inte annat än tjoa ut min lycka över den annars så stilla viken.
Sen vet alla som landat en större fisk vad som infann sig, den börjar oftast som en lätt rysning i nacken samtidigt som en behaglig värme sprider sig i hela kroppen, det rycker lite i armarna och man måste sätta sig ned och andas samtidigt som hela kroppen nu övergår i en nästan värkliknade känsla.
Knäna känns tunga och det är bara att sätta sig ned och ta en fika eller något sånt, fiska känns helt enkelt inte som något man just då måste hålla på med.
MMS till Fluganberg som är på familjeäventyr i Hälsingland och sen var det bara att njuta av stunden.
Lägger båten i läge för Granaten, så att han kan fortsätta sitt fiske, själv bara suger jag in stunden.

En stund senare, lite fika och mackor så är jag åter klar för att lägga ut min fluga. Vi driver in mot en översvämmad strandäng och får båda var sin gädda och ytterligare kontakter innan vi slutligen och efter några drifter till ankrar och bara avnjuter solen som nu ger oss lite värme.

Granaten med dagens andra

Efter en stund sveper dock tunga moln ut över viken och släpper också ifrån sig några droppar på oss, så ankaret åker upp och vi fiskar av stränderna runt en liten fågelö.
Jag krokar min för dagen 6;e gädda på en blåa flugan innan vi slutligen beger oss mot hamnen igen.
Total 8 gäddor under några häftiga morgontimmar och det är bara att konstatera, var jag inte biten sedan tidigare av flugfiske på gädda så blev det helt klart idag.

Gamla båthus är otroligt vackra byggnader tycker jag

Var det detta Black Sabbath menade tro i sången "Hole in the Sky"


¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Inga kommentarer: