Translate

söndag 9 oktober 2016

Lite spinn men oj va fluga fiskar bra

Förra helgen togs en tur längs kanalen med Anneli, Pontus och Jessica. Underbar höstdag och några mindre gäddor som högg våra spinnbeten.  

Pontus och Jessica

Jessica och Anneli

Pontus och Jessica

Kanonfin dag längs Väddö kanal.

Den här helgen blev det gäddfiske båda dagarna. Igår gjorde Anneli och jag en tur. Gråväder och hård blåst gjorde kastandet svårt och vi smög omkring i små lävikar.
Flugan fiskade bra och en av dem som högg var en fin gädda i god höstkondition.


Nästan en meter gädda.

Idag så trotsa jag åter de hårda vindarna. Gammal och glömsk möjligen, för kastandet var minst lika svårt idag i nästan 13 m/s. Efter lite motorkrångel så tog Granaten och jag oss ut till ett område jag inte fiskat på många många år. Flugan var fortsatt het och 18 gäddor kroka jag av och säkert minst lika många tappade.
Synd bara att en riktig goding klev av efter en kort fajt. Hade, om den hamnat i båten, absolut blivit ett nytt pers på flugfångad gädda. En kort drillning med några svep runt och under båten slutade med att hon i ytläge gick rakt in i vassen och jag kunde inget göra mer än att se på. Med bara stingerkroken sittande i underkäken så var utgången därmed solklar. En fin fajt dock. En snabb uppskattning var att hon var en kring 10kg.
Nåväl, jag vet var hon står och glad är jag för att hon inte fick med sig någon fluga ner i djupet. 


Granaten med en av alla småttingar som högg idag.

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Inga kommentarer: