Translate

tisdag 5 augusti 2008

Första Höststormen

Jaha, den 4 Augusti och den första höststormen drabbar oss.
Regnet bara vräker och fortsätter även idag den 5;e, vinden har mojnat lite men är fortfarande hård.
Och semester har man...hmmm, men jag går inte i bitar för det, utan det finns massor att göra inomhus med både smått och stort.
Så varför inte komma tillbaka med den icke så professionella, men ack så användar-vanliga testen av dom spön och rullar som jag köpt på mig under våren.

Ni kanske börjar bli nyfikna på hur jag nu upplever mina båda ihopplockade spön så här efter lite testande både hemma men också i Ottsjö.
Med 5# Guidline LPXe;t är jag mycket nöjd. Tillsammans med Guidlines egen Pounch Pro lina så jobbar spöt precis så som jag vill ha det. Det tvådelade spöt (ett sånt som jag har) skall tydligen kunna upplevas lite snabbare i aktionen, men om man som jag kör med 6# WF lina så är man tillbaka på den 4 delade känslan, som alltså är lite mera avspänd i sin aktion, och så som jag, med min kaststil upplever som lugnare och mera följsam trots att man kommer upp i lite linlängder. Riktigt skönt spö helt enkelt, som lämpar sig väl för både mindre vattendrag och lite smygfiske, men också i lite större vatten, och med mera lina i luften.
I inget av fallen så upplever jag som att jag tappar i "träffsäkerheten" i kasten.
Rullen som sitter på spöt, en Vision Koma VK56;an känns lätt och fin, och gör att jag upplever spöt som rull-löst, alltså inte den vikt som skapar obalans i spöt som kanske en annan rulle hade gjort. Driftsäker och en behaglig broms.
Men visst, det skulle vara kul att fått se den jobba mot en 2-3kg öring i strömmen, men när det väl inträffar, så kommer jag att uttala mig om rullen då.

Det andra spöt, ett äldre Black Shadow spö satte jag en lina på från Loop 7# WF men får inte riktigt samma sköna känsla i som LPXe-spöt.
Kanske inte att begära, men visst jag hade hoppats att det skulle svara lite bättre.
Nu har jag testat att svinga lite större flugor på det spöt, och det jobbet orkar det med, men jag kanske skall testa att gå upp en klass till på lina då, eller köra en lägre. Vet inte än, men återkommer när det är gjort.
Nu får det duga som spö för lite större Wolly Worm tex men också andra lockande stor öringsflugor.
Hoppas att det även på detta spö kanske får gå på nått större under resan som kommer nu under vecka 34.

Inga kommentarer: