Translate

lördag 13 juni 2009

Blött både i, och på havet.

Blött och blåsigt var det, men enligt SMHI skall det imorgon bli ännu värre.
Varning utfärdad på sena nyheterna i kustområdena.
Så låt gärna båtarna vila imorgon och stanna på land.

Så det var bara att dra på sig flytoverallen och sätta sig till rätta i båten. För fiske blev det ändå. Gråväder brukar man säga är Öringväder, men ikväll var även Gäddan i farten.
Dom första 10 kasten gav otroliga fem gäddor. Ingen av dom större dock, utan fisk mellan 1-3 kilo var dom som var hungrigast ikväll.
Driftar av samma plats som Fluganberg och jag fiskade på senast.
Blev lugnt igen efter dom fem första gäddorna, så jag bytte plats. En liten fågelö i viken som jag fiskar i blev mitt nästa mål.
Ytterligare några gäddor i samma storlek får syna båten en kort stund innan dom åter släpps fria. Otrolig fart på dom, vältrar sig och rusar ut lina och göra läckra hopp innan jag fångar in dom.
Längs holmens ena kant ligger stora stenar och bryter i ytan, strax utanför dom är det djupt, ner mot 3-5meter. Jag driver längs kanten och fiskar av den metodiskt.
Hugget kommer hårt och sen en rusning rakt in under båten. Stannar upp och låter sig sakta ledas tillbaka igen dock utan att lämna botten.
Nu följer en nästan 20 minuter lång kamp, inte bara med gäddan utan också mot vinden, som hela tiden för båten in mot stenarna. För en stund håller jag spöt i ena handen och paddeln i andra, för att stöta mig ut från land.
10 minuter går och inte en skymt av gäddan, står bara och tjurar mot botten, gör tunga knyckar hela tiden i sina försök att komma loss.
Efter ytterligare fem minuter kommer så ryggen upp till ytan cirka tio meter från båten. Det blir också det ända jag får se av denna bjässe i nästa rusning mot botten går hon loss och linan lägger sig i ringlor på ytan.
Riktigt synd, det kan ha varit ytterligare en 10 klubbare till Team Rospiggen.
Regnet tilltar ytterligare och jag åker in i vik dit vinden inte når mig och pustar ut en stund.

Totalt blev det hela fjorton gäddor ikväll, med en max vikt på cirka 3 kilo.

Detta är den numera klassiska Zalt Zam.
Kameran gillade inte alls vädret och fick större delen av kvällen ligga torrt i min innerficka.
Men jag tog i alla fall ett kort på wobblern som jag har haft sådan framgång med.
Zalt Zam i blå/grön färg.
Testa den, ni som inte har gjort det än.
Färgen är ibland svår att få tag på, men Dogger i Norrtälje har den fortfarande kvar. Priset ligger på strax under hundringen.

Vraken utanför Herräng.
Rapporten säger att:
Mårtensson & Co har gjort sitt första fiske i Storvattnet i Jämtland. Resultat 11 öringar varav en behölls för stekning.
Ingen kläckning i sikte bortsett från några få sländor i strankanten.

-=Fortsatt skitfiske=-



Inga kommentarer: