Translate

lördag 26 september 2009

Gädda över bord.

Igår var det äntligen dags för en sedan länge planerad fisketur. Två vänner från jobbet var sällskapet, och hela resan hade föregåtts av planering, napp och nytts huggtabell och nya linor och beten. Kort sagt, resan var väl planerad. Vi tog alla tre några timmar ledig från jobbet för att hinna göra en lite längre tur innan kvällsmörkret sänkte sig över oss.

Per och Classe igång med jakt på Gädda.
Så här års finns massor av betesfisk i grunda vikar och gäddan följer efter. Dom vill dock ha lite djup någonstans för att kunna söka skydd i. Så sjökortet hade granskats och det första stoppet blev just i en sådan vik. Per hade förekommit mig så även i hans betessamling fanns numera några olika färgade Zalt Zam. Redan i mitt första kast så sitter en liten gädda, som dock släpper efter bara någon meter. Ribban lagd.
Jag hade tidigare på dagen kaxigt givit fångstgaranti, så det var nu upp till bevis.
Vi glider sakta utmed ett grundflak ner mot en vass och nu sitter också min första gädda. Classe, som var på jakt efter lite mat till katten är genast på hugget. Men fisken sitter så fint i underkäken och dessutom var den liten så den fick gå tillbaka.
-1-1,5kg vill jag ha dom, säger han.
Min nästa fisk är precis en sådan och nu tas gäddan in i båten, eller rättare sagt den läggs direkt i en platspåse. Den sitter också den vädligt fint och är lätt att lossa.
Och nu inträffar en scen som jag mer en gärna hade velat ha på en filmsekvens.
Påsen knyts nämnligen inte ihop, utan han lindar den runt gäddan för att sen slå ihjäl den mot relingen. Någon hundradels sekund innan gäddan skall träffa relingen glider den ur påsen och ut över relingen tillbaka ner i vattnet och försvinner snabbt. Kvar blir bara virveln på ytan och en mycket förvånad kattägare. Vi som ser allting viker oss av garv. Gädda över bord!!!
Fortfarande är det bara jag som fått fisk, men där vassen bildar en liten udde ut i vattnet lägger Per ut sin zalt. Gäddan kommer rakt underifrån och tar hans wobbler i ytan. En kort kamp och sen vägs hon in i båten, 4,5 kg och lite av ett rekord för en mycket glad Per.

4,5kg Gädda i Per´s grepp innan hon återfår friheten.
Vi intar lite fika och macka i lä innan vi ger oss ut på lite öppnare vatten för att fiska av lite stenkanter och grynnor. Kvällen blir helt underbar, och den lilla vind som funnits lägger sig när det börjar skymma. Vi glider runt bland mina favorit ställen och gäddor hugger, men betydligt oftare för kaptenen ombord än för mina vänner. Och när vi till slut motvilligt ger oss för kvällen så kan jag räkna in 7 landade gäddor, några som släppt vid fajten och några hugg. Per ståtar med sin enda men också resans största och tyvärr så Classe går tom denna gång.
Tiden börjar bli knapp, men kanske hinner vi göra en resa till tillsammans innan det är dags för båten att gå in i vintervila.
Följer några bilder från kvällen.






¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>



2 kommentarer:

Maria sa...

Den gäddan blev sin egen räddning i sista stund! :-) Vackra bilder! :-) Ha det gott! Kram/Sys.

*jeanette* sa...

härliga bilder, och kul läsning. Jakten på Höstgäddan fortsätter, överbord eller inte ;-)

kommer att kika in här igen.

ha det gott!