Translate

måndag 28 september 2009

Snart drar silversäsongen igång.

Det är visserligen ett litet tag kvar, men snart övergår båtsäsongen och fisket efter bland annat Gädda till det landnära fisket efter havsöring i våra vatten. Det är inte utan att en viss förväntan ligger i luften.
Att jag skall få en sådan säsong som den gångna känns som att sätta ribban väl högt.
Då krokande jag hela 16 öringar med toppen på 3,2kg. Det kanske är på sin plats att nämna att 13 av dessa 16 återfick sin frihet.
Rapporter om krokad fisk börjar dyka upp, men än så länge känns det som ströfiskar. Månadsskiftet oktober/november brukar vara min start på säsongen.
I år finns också lite idéer om att söka nya platser utmed våran kust, fisketrycket blir annars för hårt på en och samma plats, och vi vill ju alla att vi skall fortsatt ha fisken kvar utmed våra kuster.

Jag vill passa på att rekommendera att ni som skall ut på fiske i dessa trakter, laddar hem Fiskeguiden över Stockholms Län och läser den noga. Speciellt avsnittet om minimått och fredningsområden.
En sak man slås av när man läser den är att i stort sett i hela regionen så är minimåtten på öring 50cm utom i den norra skärgården, där måtten ligger på bara 40cm. Varför det är så, kan säkert någon kollegieblocksbärande äldre herre svara på. Jag förstår det inte. 40cm Havsöring är väldigt litet, och min åsikt är att den snarast skall släppas tillbaka ut i havet igen.
Detta är öring som fortfarande är inne på sitt första levnadsår i havet och chansen till att den skall fortplanta sig redan första året är liten.
En sak som också irriterar mig väldigt mycket är på vilket sätt det bedrivs nätfiske utmed kusterna. Det är oftast privata fiskare som helt utan den minsta självinsikt lägger sina nät långt in på dom grunda områdena och väldigt strandnära. Att hitta nät inom 1-3meters kurvorna är lika vanligt som tråkigt. Detta är egotrippade kaggefiskare som inte hyser den minsta respekt för varken fisket eller dom regler som finns.
Kustbevakningen och Sjöpolisen skall tillsammans med Länsstyrelsen satsa extra på just dessa regler efterföljs. Nu skriver dom själva att det är trollingfiskarna som det skall satsa extra på, men frågan är om det inte är det strandnära fisket med nät som man borde prioritera högst. Ser ni något misstänkt, gå in på deras sida och rapportera. Länk här!

Slutligen, ta erat spö i handen och gör ett besök utmed någon av våra fina kuststräckor. Det är underbart att möta morgonsolen en kall novemberdag och sköter vi bara oss är chansen till att du får kontakt med en silverblank öring ganska stor.
Jag tänkte återkomma med en titt i min draglåda och lite tips om redskap och hur du skall välja dina fiskeplatser.

¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: