Translate

fredag 2 oktober 2009

Försiktiga fiskar i kylan.

Hur gör man om man sitter fast i en jourvecka och man bara måste få fiska. Jo man tar komp ledigt över dagen så löser man allt på ett bräde.

Innan jag hinner ut ur Hallstavik, så har trafikradion varnat två gånger. Två singelolyckor. Termometern i bilen visar på minus en grad och vägen är blank sen regnet igår kväll.
Jag är på väg upp till Fyrväpplingen för en dags fiske efter regnbåge. Fluganberg är redan på plats och möter upp mig när jag parkerat bilen. Bryggan och båtarna är frostbitna och det gnisslar om årtullarna när jag tar dom första årtagen.

Hela förmiddagen går och jag tappar den ena fisken efter den andra. Kör med en av mina ST Epoxy vilket visar sig funka, så när som på att ingen vill kroka fast. Byter till mindre fluga, och samma sak händer. Hugg men ingen fast fisk.
Gubbarna som ideligen ror förbi mig, fiskar med små rappala och skeddrag och där fastnar fiske efter fisk. Nytt flugbyte, och denna gång en Black Martinez.

Och nu äntligen, Fast fisk!
Ingen jätte, men perfekt för ändamålet. Anneli och jag firar 2 år idag, och hon skall bli bjuden på en fiskmiddag.


När min fiskedag är över så kan jag räkna in 6-7 tappade fiskar och en krokad.
Sådan tur då att det i alla fall blev en.
Nästa fredag är också den bokad för fiske. Då har jag min jourlediga dag, så det blir att välja mellan båten eller strandhugg på havsörings ställena.
Väder och vind avgör.
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: