Translate

fredag 9 oktober 2009

Båtrekord i snålblåsten.

Klockan visar 04:00 när jag vaknar första gången. Hårt regn och till och med hagel ute, på detta hård blåst. Somnar om och hoppas det skall lägga sig till lite senare. Klockan står på väckning 06:00 men som vanligt sådana här dagar så är jag redan vaken då den slår igång sitt elaka tjutande. Konstigt det där, att man vaknar före klockan vissa dagar och andra inte.
Kan det ha att göra med att jag idag är ledig från jobbet och skall ut på havet med två vänner.

När barnen går ner till bussen för en dag i skolan så hoppar jag in i bilen för en dag på havet. Vi har stämt möte strax efter åtta Granaten, Fluganberg och jag. Vädret är uppklarnande men den hårda blåsten är kvar och ute på fjärden skummar vattnet vitt. När allt är lastat så smyger vi utmed land för att ta oss till en vik som kan ge lite lä för fiske.

Fluganberg och Granaten i morgonsol.

Efter bara några kast hugger den första gäddan för dagen på min Zalt Zam. Ni som följer mina inlägg hade nog gissat vad som satt på tafsen. Nästa Gädda som krokas är Granatens.


Action vid båtrelingen.
Efter att ha fiskat av några vikar innan klockan salgit 11:00, så kan vi räkna in 11 krokade gäddor. Dock ingen med storlek, utan alla ligger mellan 1-2,5kg. Många av dom vi får hugger på frivatten vilket ger tydlig signal om att dom verkligen är på hugget.


Zalt Zam i blått och Papegojfärg, var det som gav mest gäddor för dagen.
I bakgrunden av bilden ovan ser ni ett svanpar med bara en unge. Det lite konstiga med det var att ungen var långt ifrån flygfärdig. Den hade bara två små gråludna kycklingvingar som den flaxade med lite då och då. Det är inte den första vi sett nu i höst som varit så liten. Den kan aldrig hinna bli flygfärdig innan vintern kommer, och går troligtvis en säker död till mötes. Frågan är varför svanarna är så sena i år med sin häckning?

Eftermiddagens fiske startade vi i Granatens gamla hemmavatten. Och vilken start sen.
Efter en kort stund står vi och trillar fisk samtidigt alla tre. Tidigare hade vi bara haft dubbelhugg men nu kom alltså ett trippelhugg!
Och nu började en räkningstävling på allvar ta fart i båten. Man fick räkna in fisken om man tagit i tafsen. Vi höll jämna steg med varandra hela tiden.

Fluganberg med dagens största Gädda på 5kg.
Vid en av vasskanterna vi fiskar av, får vi på en kort stund 6 gäddor. Vilket gör ställningen i båten fortsatt jämn, med en liten övervikt till Fluganbergs favör.


Höst i Roslagens skärgård.


Solen har bara varit upp och vänt och det börjar bli sen eftermiddag när vi gör våra sista kast för dagen, och jag får kroka av min sista gädda, vilket ger ett sammanlagt antal på nio gäddor för mig. Fluganberg kan också han räkna in nio gäddor och bäst för dagen blev Granaten med tio. Totalt 28 Gäddor landade vilket är nytt båtrekord. Det tidigare löd på 26 krokade. Också den gången vill jag minnas att Granaten fanns i båten.

Den sista och kanske minsta gäddan för dagen krokas loss och släpps fri.

Nu återstår tyvärr inte många båtdagar av denna säsong, efter nästkommande helg så tas hon upp och läggs i vinterförvar. Men jag hoppas hinna ut några gånger till innan presenningen dras över båten. Dagar som den idag är få så här sent på hösten och trots den hårda vinden så fick vi en solig och fin dag till sjöss. I lävikarna värmde solen ordentligt och kanske var det just det som fick fart på den gröne jägaren.



¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

2 kommentarer:

Maria sa...

Vilken härlig dag ni ser ut att ha haft! Själv var jag ut på Singö på eftermiddagen och det var alldeles..alldeles...underbaaart! Kram på dig, bror!
/Sys.

Stig Torniainen sa...

Vilken dag !!!!