Translate

söndag 18 oktober 2009

Den sista Färden.

Detta kan ha varit årets sista gäddåk i min båt. Till nästa helg så landas hon och täcks in för vintern. Så det var med lite vemod som jag steg i båten imorse. Fluganberg och Granaten var också med på resan. Vi hade betydligt mycket bättre vind än förra resan. Att denna resa skulle ge lika mycket gädda trodde nog ingen av oss på. Men ribban var ju satt, 28 stycken landade och den gången avgick Granaten med segern med 10 stycken krokade.
Och det var också han som startade med den första krokningen för dagen. En liten gädda på dryga kilot var snabbt upp i båten och vände.

Maken av fräckhet fick vi också vara med om, när två äldre herrar kom ut och tog upp sina nät alldeles intill oss. Just att dom fiskade med nät var inte det fräcka utan mera hur dom fiskade. Med bara ett korkflöte i ena änden och fler än tre nät var direkt tjuvfiske. Utan att blinka körde dom bredvid oss och började att vittja. Tänk om man haft ett fiskekontrollantsmärke att ta upp.

Så, nog om det tråkiga nu.
Det var lite trögstartat idag. Gäddorna visade sig var mer försiktiga och det dröjde innan gädda nummer två kom i båten.

Fluganberg med en gröning på strax över 4 kg.
Vädret blev snabbt sämre, och regnet som utlovats först under eftermiddagen drog nu in över oss med en otroligt vacker regnbåge i sitt följe.



Inte alla dagar på sjön har vackert väder.
Gäddorna kom lite då och då, men inte för kaptenen i aktern. För honom var det riktigt trögt. En tappad medan dom andra fick börja hålla räkningen mellan sig.
Ytterligare en Gädda som snabbt återutsattes.
Det var först när vi kom till en för mig helt ny vik, ofiskad för mig tidigare som det började hända något för mig, och innan vi bröt för fika så var jag ikapp mina vänner i fören.
Rehnet gav med sig tillslut och dom sista timmarna på sjön blev riktigt fina, kall klar och frisk luft.
Betet för dagen var som vanligt Zalt Zam, men också jigg som Fluganberg körde periodvis gav fisk. Lite motgångar dock i våra Zaltboxar, och efter dagen så kunde vi räkna in några lik av dom, en som gick helt av och två som skeden sprack på. Säsongen har varit lång, och nu börjar det synas i betesboxarna. Tur då att vintern är lång så att man hinner fylla på innan våren kommer igen.
Ett av alla gamla vrak som finns i skärgården runt Herräng.
Hur slutade då dagen, jo idag fick jag avgå med segern på 5 gäddor, tätt följd av Granaten på 4 stycken och Fluganberg med 3. Han ståtade dock med dagens största på strax över 4 kg.
12 Gäddor i båten så här på avslutningsdagen kan väl ändå räknas som godkänt.
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>






Inga kommentarer: