Translate

onsdag 14 oktober 2009

Nu är det väldigt nära.

Nu är det väldigt nära. Imorgon begår jag troligtvis min premiär för säsongen på Havsöringen. Vädret har varit bra några dagar, sett ur en havsörings ögon, med hård blåst och kyla och en och annan tidig snöflinga som rasat ner mot marken.
Jag kan absolut inte påstå att jag kan detta med att kroka silver, men man lär så länge man lever och föregående säsong gav en ordentlig skjuts framåt på lärlingsskalan.
Har skrivit lite om det tidigare i ett antal inlägg. Två av dom ser ni länk till här.
Snart drar silversäsongen igång. och Fredag den 13;e kom öringdansen.
Att denna säsong skall bli på samma sätt håller jag för otroligt, men visst hoppas man ju.
Havsöringsfiske är som vilket öringfiske som helst, nyckfullt. Det tar ett tag att lära sig som sagt, och man hinner byta både beten och fiskeställen många gånger innan det till slut hugger.
En ödmjuk inställning till fisken och fisket och en tro på några få beten och vädertyper gav resultat för mig. Experimentera er fram till något som passar för just erat fiske.
Jag tänkte att jag skulle öppna min lilla låda och visa lite vad jag har för beten och färger.

Några saker som jag direkt gör betesval utifrån är att ju gråare väder ju dovare färger. Och lyser sen solen från en klar himmel så byter jag till färggladare beten.
Så jag har riktat in mig på några få färger som Lila, Blå, Svart/Silver och Svart/Gul för grå dagarna och sen Grön, Röd, Orange för dom soliga dagarna.
Underlättar för mig dom dagar som öringen inte vill ta att ha få färger att välja bland, man blir lätt stirrig annars om man har regnbågens alla färger lysande emot en från lådan.
Alla som flugfiskat vet hur det kan kännas den där dagen när huggen uteblir och tafsen bara blir kortare och kortare för varje flugbyte.
Nedan ser ni en bild av dom drag som jag kör runt på. Några, som till exempel Vicke och Kinetic är lätta och går fint att veva långsamt över grunda områden vilket är bra så här på hösten när man vill hålla ett lite lägre tempo. JK,Smolti och Ludde är lite tyngre drag som man måste hålla lite högre tempo på inne på dom grunda områdena eller låta sjunka lite när du fiskar utanför 3 meters kurvan.
Förra året gjorde också ST-Epoxy flugorna entré i min ryggsäck. Och jag gjorde samma sak här, valde samma färger som på dragen. Flugorna binds av min vän Stig Torniainen i Järpen. Gå in på hans sida ( Flugfiske i Årefjällen) och titta lite, eller varför inte göra en beställning.
Tyvärr fick jag aldrig landa någon fisk på dom, men flera hugg och några fajter blev det, så att dom fiskar bra råder ingen tvekan om.
Om jag nu skulle få välja tre drag som mina favoriter, så måste det Lila/Rosa JK-Draget den Svart/Silvriga Vicken och det Svart/Gula Kinetic dragen bli mina val. Bland flugorna så fiskade en ny kreation från Stig, "The Fylking Fly" klart bäst. Den flugan damp ner i min brevlåda efter att jag skrivit om hur bra JK-Draget fiskade.

En sak som jag också lärde mig under föregående säsong var att byta krokar och montera ytterligare en ring mellan drag och krok. Numera kör jag bara med krokar i storlek 4 och 6.
Och i storlek 6 använder jag också en kortskaftad krok. Jag upplever den som mycket enklare att kroka loss snabbt vid återutsättning.
Sen monterar jag alltså också en ring till mellan krok och drag, vilket gör att fisken inte sliter sig lika ofta.
När det gäller krokval så är det mycket efter tycke och smak och det finns säkert lika många idéer som det finns krokar. Testa er fram till vad som passar just er.

Spö och lina då slutligen. Jag fiskar uteslutande med haspel och ett ganska långt spö och där toppdelen är ganska mjuk. Det gör att jag kastar ganska långt men har bra ryggrad när väl fisken krokats till fajt. Som lina är det flätlina som gäller. Öringen kan ibland bara gå och stöta till draget och det känner man knappast med en nylonlina. Flätlinan ger bra kontakt med betet hela tiden och man är snabb till mothugg vid hugg eller vevstopp när dom bara stöter till lite.
Förra året böt jag till en vit flätlina vilken visade sig fungera bra.

Men återigen, spöval, linaval och rulle är också det saker som du själv måste känna vad som passar just ditt fiske. Valen är många. I Norrtälje finns en mycket välsorterad fiskebutik (Dogger) där många av dom betena jag skrivit om finns och där du kan få bra hjälp att plocka ihop en bra utrustning.

Nu återstår väl bara fiskeplatserna då. Generellt kan man säga att hela Väddökusten och upp mot Singö är bra platser. Också i områdena kring Kapellskär är bra om man vill söka dom från land. Har man sen båt så blir urvalen än större. Kommande säsong så skall vi försöka att leta upp lite för oss nya ställen. Fisketrycket är ganska hårt periodvis på dom mera kända platserna så det kan vara bra att ha några ess i rockärmen.

Till sist, och jag kan inte nog understyrka detta. Ha respekt för dom regler och förbudszoner som finns. Mycket av det kan du läsa dig till bland annat i Fiskeguiden över Stockholmslän.
Släpp tillbaka färgad fisk, alltså fisk som antagit lekdräkt. Och ta inte mer än du behöver, kaggefiskare göre sig icke besvär helt enkelt.
Följer vi detta så kommer vi fortsatt att ha ett fint fiske efter havsöring utmed vår fina roslagskust.



¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

2 kommentarer:

Målarn sa...

Hejsan Patrik! Kapellskär sade du, kan du ge mig några fler ledtrådar,brukar tillbringa en del tid på Marö utanför Kapellskär. Men tyvärr för lite...annars så fiskas det mer i Duvedsälven men lokala Lundkvist ..Mvh Målarn

Patrik sa...

Hallå du Målarn!!
Om du är på Marö som bor du nästan mitt i eldoradot!!
Hela kapellskärslandet ner mot Östernäs är fint att fiska av. En kanonplats är fastlandet innanför en liten ö som heter Släpphällen (eller någonting sånt)
Har du sen tillgång till båt, så är platserna många alldeles inpå knuten.
Mail mig på: enjoy.aquarium@hotmail.com så kan du få en utförligare beskrivning av var vi fiskar i området

Ha det gott - Patrik