Translate

lördag 12 september 2009

White Line Fever

Låååångdraget!!
Det är vad man lugnt kan kalla flunsan som jag åkte på. Först idag känner jag viss bättring efter att ha fått en dos penicillin i kroppen.
Nu hoppas jag på att det snabbt skall lämna kroppen så att jag är "fit for fight" till torsdag då jag,Fluganberg och Granaten åter gör en resa upp till Jämtland.
Denna gång för mig till ett nytt ställe, Idsjöströmmen.
Skall bli riktigt kul att få komma dit efter att ha hört så mycket om platsen under några år nu av mina resekamrater.
Stig har bundit upp lite flugor åt mig (som ni kan se i föregående inlägg) och jag skall själv försöka mig på lite midgetbindning nu under helgen.

Så vad gör man då om man ligger totalt uttråkad hemma sjuk.
Jo!! Man köper en bok. Denna gång så långt från fiske man kan komma faktiskt. Den numera legendariske frontmannen i Motörhead, Lemmy Kilmister kom för några år sen ut med en bok om och kring bandet och sig själv. Måste säga att det är en av dom underligaste självbiografier jag läst, man absolut klart underhållande.
White Line Fever, heter boken. Jag mer eller mindre sträckläste boken som ger en god bild, tycker jag, av vilken typ av människa han faktiskt är.
Det finns mycket hjärta i den mannen om och för dom människor han har och har haft runt sig, men också ilska och vrede över andra. Skivbolagen är inte riktigt hans favoriter kan man läsa sig till. Sexs Drugs and Rock´n Roll heter det ju, och det får man i kubik. Från gruppens begynnelse till idag.


Ur boken:
Faktum är att jag inte rekommendera någon min livsstil - det allra flesta skulle dö av den. Det är inget skämt, och jag skall berätta hur jag vet det.
1980 bestämde jag mig för att byta blod - samma behandling som Keith Richards ryktas ha genomgått. Det är en smart grej att göra - man får omedelbart nytt, rent blod och kroppen slipper gå igenom påfrestningen med avgifting. Så min manager och jag gick till läkaren, som tog några blodprover och kom tillbaka med dåliga nyheter.
-Så här ligger det till, sa han. Du kommer att dö av rent blod.
Va?
Du har inte längre mänskligt blod. Och du kan inte ge blod heller, det är bara att glömma, det är så toxiskt att normala männsikor skulle dö av det.
Med andra ord, vad som är nomralt för mig är dödligt för andra människor.
På ett annat ställe i boken skriver han om när han på en konsert för en spottloska på sin bas från en kille i publiken, smetar in den i håret tar sen micken och säger,
-Jag skall tvätta mitt hår ikväll, men imorgon kommer du fortfarande att vara en idiot!!
På många sätt en mycket udda bok, men absolut läsvärd, speciellt om du som jag, då och då korsat den "Metal Road" som Motörhead färdas på.
**************

1 kommentar:

Stig Torniainen sa...

Jag kan rekommendera Black Knight av Jerry Bloom. Som du säkert förstår handlar den om mannen i svart, allt från hans tidiga karriär i Tyskland till nuvarande Blackmores Night. Klart läsvärd.