Translate

söndag 23 maj 2010

En resa i Tidan


Gästbloggare Fluganberg

En veckas semester med familjen hos släkt i Mullsjö, varav två fiskedagar som jag blev lovad av min hustru. Tisdag morgon parkerar jag bilen vid Baltaks fiskodling för att lösa fiskekort, byter om till den sedvanliga utrustningen (alldeles för mycket) och börjar min vandring längs mitt nya fiskevatten. Är ensam denna tidiga morgon, ingen att fråga om råd.
Fiskar mig nedströms mot bron och upp igen, letar strömkanter och djupare gropar.
Träffar två fiskare från Motala som ger mig lite tips om ståndplatser (tänk vad flugfiskare är trevliga och hjälpsamma). Provar uppströms nymffiske utan att känna något, sjutton också!
Efter en kopp kaffe och smörgås ger jag mig ut igen, provar en gul zonker efter tips från Johan på Flugbindning och Flugfiske, hugg direkt och första Tidanbågen på land, sedan fortsätter ett makalöst fiske under en timmes tid. Streamerfiske i all ära, men hjärtat klappar för torrfluga.
Efter lunch åker jag nedströms till Bälteberga, kärlek uppstod direkt, vilken underbar strömsträcka, omväxlande lugnt och strömt vatten med gott om ståndplatser.
Fortsätter trots allt med Zonkerflugor, påslagen känns som elektriska stötar upp i armen.
Efter en kort regnskur börjar Baetis Rhodani (stor åslända) att kläcka och fisken är inte sen att utnyttja tillfället och jag får ett fint torrflugefiske. Lämnar strömmen vid 18- tiden trött men nöjd.

Torsdag, tänkte prova fisket i Hökensås idag, men efter en kort överläggning med mig själv stod jag åter vid Bälteberga bron. Träffade Kenneth med fru som bodde i sin husbil vid parkeringen. Kenneth visade sig vara en hängiven flugfiskare som guidade mig genom hela ån och gav värdefulla tips på ståndplatser och flugval. Fick även en pratstund med Johan Klingberg som för dagen guidade Magnus. Dagens fiske var strålande trots att jag tappade alla fiskar, men vad gör det, man kan inte få allt, bara känslan av att ha lurat fisken att hugga är belöning nog. Det känns bra. Slutade fiska vid 8-tiden på kvällen. På väg till Mullsjö summerade jag två dagars fiske.
För att vara förstagångbesökare hade jag ett lyckat fiske, och träffade många fiskare längs denna underbara lilla å.
Vad vore fisket utan kontakt med alla trevliga och glada människor?

Tack Tidan, vi ses igen!
Fluganberg
fluganberg@telia.com


Nedan lite bilder från resan
 
Baltak
Första Tidanbågen






Bältebergabron

2 kommentarer:

Lunkan sa...

Vackert Flugnaberg. Lyfter på hatten.

Anonym sa...

Tackar Lunkan!

Orden räcker inte alltid för att förmedla känslan.
Hoppas bilderna kan återge lite av den.

//Fluganberg