Translate

lördag 8 maj 2010

Kyla och vakande brunöring

Grått och kallt i Roslagen. Björkarna har kämpat och visar nu upp små musöron till gröna blad.
Idag har jag legat under båten och påbörjat en riktigt sen vårrustning. Normalt brukar jag ha haft några veckor till sjöss redan i maj, men allt är senare i år.

Fluganberg och Blidö-Matte är ute till havs idag på jakt efter silver. Men en kort rapport berättar mer om den god gulaschsoppa än om kontakt med fisk.
Vattnet i Mattes hemtrakter håller bara 4 grader, fisken likväl som dess jägare väntar ivrigt på de första värmande solstrålarna som får upp tempen till de 7-8 grader som vi båda vill ha.

Efter en kopp pauskaffe hos Mårtensson idag stannade jag till vid ån, och den synen jag fick se gjorde mig varm inombords och snabbtinade vinterstela flugfiskarmuskler.
En brunöring steg till ytan bara några meter från där jag satt.
Läs mer på Skeboåns Sportfiske

-=Skitfiske=-

Inga kommentarer: