Translate

fredag 18 juni 2010

Nyinvesteringar med viss köpångest

Sakta sakta kryper dagen D närmare.
Den 29;e juni stänger jag telefonen för semester och sätter mailen i autosvar, Gone Fishing!
Det blir en roadtrip i miniformat, där första nedslaget blir Idsjöströmmen i Jämtland.
Vi gör några dagar där innan vi far vidare längre västerut i Jämtland och hamnar i Ottsjö.

Men innan dess stod och står ett par saker på önskelistan.
Vadare och Kamera är väl de större grejerna. Och hade det inte varit för att bilen velat ha själavård vid flera tillfällen under våren så hade dessa nog varit införskaffade långt tidigare.
Vadarna är nu beställda, men det blir inte mina personliga vadare utan mer som ett lån och test.
Ett par Vision Gillie kommer inom kort att landa hemma. Prövade även Scierras CC6 Zipper, men jag har nog benen fel inborrade, för dom kändes bra i materialet men varken jag eller för den delen Fluganberg fick någon bra passform.
Och Christian på Sundbybergs Sportfiske fick springa upp och ner till lagret för att till slut hitta Visons vadare som kändes bra.
Tänk om det varit på Dressman och det varit byxor och skjorta som skulle prövats, hur hade man inte stönat och gnällt då, men nu flöt allting fint och hur mycket tid som helst fanns tillgodo.

Kamera då.
Jo då, efter mycket valångest och rådfrågande så föll till slut valet på Panasonic DMC-FZ38.
Jag vet, ingen fukttät kamera, men jag var ute efter en så bra allroundkamera som möjligt och efter ett oändligt farande bland tekniska beskrivningar så föll till slut valet på FZ-38;an.
Och hittills så har den över förväntan motsvarat mina förhoppningar.
Nu återstår att lära sig alla finesser. Så från och med nu är alla bilder tagna med min nya vän mellan flugkasten.

Till sist två små länktips.
Henrik Bonnevier åker runt i den Lappländska vildmarken på en dokumentationsresa han
kallat "Orörda Vatten".
Gå gärna in och läs, och titta på bilderna. Storslaget var ordet.
Fantastiska bilder till ett beundransvärt projekt.

Här kan du sen följa ett örnpar och deras ungar via en Webcam
Windows Mediaplayer krävs.

-=Skitfiske=-

4 kommentarer:

Fredrik Lundberg sa...

Angående Kameran:
Vi köpte en FZ28
(föregångaren eller kanske lillebror)
när vi skulle på Safari i Afrika - den var och är vi mkt nöjda med - otrolig zoom och hyfsat skarpa bilder.

Förra Söndagen var jag på flygdag i Linköping och tog de flesta bilderna på plan som flög mellan 500-1000 knutar, oftast ganska långt bort - dessutom är jag en totalamatör - utan stativ osv osv


http://jaktfredde.blogspot.com syns några av bilderna

BRA KÖP du gjort påstår jag

:)

fluganberg sa...

Vad vad dé du sa om vadare?

Stig Torniainen sa...

Å jag måste köpa nya snören till mina Simmskängor ;-)

Patrik sa...

Tack Fredrik, dé där behövde
jag :-)
Riktigt fina bilder du hade fått på flyget.
Nu skall jag plöja manualen :-)

Uffe, skall jag återge ALLT som sas i butiken tycker du :-)

Stig, om du behöver en investeringsplan så är jag bra på sånt nu, hör av dig du ;-)