Translate

måndag 9 augusti 2010

Ottsjöveckan med killarna.

Vi anlände Ottsjö efter dryga 7 timmars bilfärd. Men innan vi åkte fram till byn, så var vi naturligtvis ner till ån för att titta lite. Väldigt lite vatten men vak lite här och var. Lovande.
Inget fiske första kvällen.
Andra dagen så gjordes grejerna iordning och sedan ner till Göran i Fångåmon för att lösa kort.
Pontus som fått nya vadare för året var riktigt sugen, och var också den som först fick fisk, en harr på dryga 35cm.
Vi bytte efter ett tag ställe och åkte upp till bron, där han både hann med att få fisk och ha av flugspöt.
Tur då att pappa packat med några reservspön.
Tobias fiskade lite i början, men var sen nog nöjd med att bara vara där, och övergick till att serva sin bron med fiskavkrokning och hjälp vid trassel.

Pontus med Harr i inloppet i Storån

En av de 10 talet harrar vi fick under dagen.

Måndag, och en resa till Åre.
Apoteket och handla lite grejer för en ömmande häl och passade då på att störa Lunkan lite där han satt mitt upp i arbetet med ordrar som skulle iväg.
Trevlig pratsund, och lite planer drogs upp för kommande fiskevecka, vecka 34, då jag är åter i området för öringjakt med fiskevänner.
Middag hemma i stugan innan vi åter for iväg till Storån och grustaget denna gång för lite kvällsfiske.

Forsnacken vid grustaget

Storebror står beredd att hjälpa till

Återigen ett 10 talet harrar krokades i den sköna sensommarkvällen.
Träffade också en äldre man, bördig från Mörsil, som berättade lite om fisket i hans ungdom från Sällsjö och upp genom Storån.
En påminnelse om det som en gång fanns, men som idag är dolt under enorma vattenmassor.

Tisdag.
Killarna ville ha vilodag, så jag gjorde en ensam en tripp ner till ån för att om möjligt fånga mig en matfisk.
Maten hade bestämts till köttfärssås, och då hägrade en fiskmiddag för mig.
Detta blev en ganska innehållsrik och intressant tur skulle det visa sig.
Fisken som skulle bli min middag fick jag, en 45 cm harr tog min Cone Caddis.
När jag sedan skulle byta plats och bege mig upp till vägbron så small det till i bilen. Körde fram till vägbron och kröp under, höger krängningshämmarstag bak hade gått av, just det som jag bara någon veckan innan jag for bytte på verkstad.
När jag ligger där så hörs en röst säga, -Har du trasig bil? med dansk brytning.
Nästa fråga från mannen kanske beskriver oss flugfiskare ganska väl, för när jag reser mig upp för att svara så kommer, -Jag ser att du har gummisulor, funkar det bra?
Och så var alla tankar om pengar, trasiga bilar och problem runt det som bortblåsta och istället så avhandlar vi gummisula vs filtsula och andra mer intressanta ämnen.
Det visar sig att han tillbringar 3 månader varje år i sverige med sin gröna jeep och lika gröna husvagn.
Och när han sedan berättar om fisken i Itchen och på Nya Zeeland och sen om sina turer runt i sverige så kan jag inget annat än le och se mig själv där som pensionär i en grön jeep och lika grön husvagn.
Jag visar på lite platser och tipsar om fisket i Storån innan vi skiljs åt.
Hans nästa stora mål skulle bli Splitcanedagarna i Gimdalen hos Lars-Åke Olsson nu i höst.
Nu hinner jag inte ens lämna bilen förrän nästa fantastiska möte.
En vit Volvo V40 kör upp bakom mig och en mansröst frågar hur fisket går.
När jag vänder mig om så står en av mina farbröder framför mig, vi blir stående gapande innan vi omfamnar varandra. Sista vi sågs var på min fars begravning och före det var det massor med år sedan.
Dom var ute på bilsemester och hade svängt in till Ottsjö för att han ville visa sin fru var han en gång i tiden hade fiskat, dom hade pratat om mig och min familj, och så står jag där framför honom.
Världen är liten, väldigt liten!
Jag gjorde några kast, men upplevelsekvoten var redan fylld och matfisken hade jag, så jag åkte hem till barnen och tog en mysig hemmakväll istället.

Onsdag.

Idag stod vandring på programmet. Tänkt tur var Middagsvalen, men envisa moln gjorde att turen lades om till Ridvadet istället.
En nästan 3 km lätt vandring genom skogen från Fångåmon.
Har ni inte gjort den tidigare, så är det dags tycket jag





Två norrmän, som kom från Röros i Norge på Islandshäst.

Panoramat är fantastiskt ute på sanddynerna.

Fisket för dagen blev åter i ån, en mycket vacker kväll med för veckan de största öringarna krokade.
Två stycken kring halvkilot och en kring kilot som jag strulade bort precis på håvkanten tyvärr.
Farmor hade också landat i byn och gjorde oss sällskap ut på kvällsfisket, och medan Pontus och jag jagade harr och öring på torrfluga så passade Tobias och farmor på att vandra utmed hela storån.
Min farbror som jag träffade tidigare kom också ner till ån och överraskade min mor på samma sätt som jag själv någon dag tidigare.

Storebror hjälper Pontus med att landa en av kvällens Harrar.

Stilstudie av Pontus.

Två bilder att ta med in i kommande vintermörker.


Torsdag. "Over the Rainbow"
Och nu var det så dags, Ottfjällets topp var målet för dagen.
Startade vandringen från Vålådalssidan och följde vägen upp till vattenfallen, där vi sedan följde leden upp mot toppen. Vädret var riktigt bra att gå i, men tyvärr lite disigt och här och var hängde regnskurarna i luften. Vi hade dock tur och slapp regn under själva vandringen, men fick en liten skur på oss när vi väl nått toppen.
Också detta en tur som jag kan rekommendera, visserligen ganska tuff stigning periodvis men absolut väl värd mödan.
Farmor gjorde oss sällskap upp och i en av det värsta stigningarna stannade hon och sa att hon hade svårt att få syresättning ner i benen. Så pass tänkte jag, för själv lät jag som Darth Vader och hade svårt att ens få syret ner i lungorna.
Väl uppe så fick jag möjligheten att fotografera en regnbåge ovanifrån, -hur ofta händer det?
Här följer lite bilder från turen.


Toppen, 1265,5 möh

Är det detta hon sjunger om Judy Garland?


Håckrendammen.

Panorama mot Anaris

Något fiske blev det inte denna kväll, då vi allihopa kände oss riktigt nöjda med dagens prestation.
Nu var inte veckan riktigt slut än, för dagen därpå skulle jag få slå följe med Stig upp i min lilla dröm å, Fångån.
Även det en liten promenad, så vilan vi tog var välbehövlig.
Om den turen, tänker jag skriva ett eget inlägg. Som kommer inom kort.

Sammanfattningsvis så fick vi återigen en kanonvecka, Ottsjö med omnejd gör oss aldrig besvikna, tvärtom efter så många år på samma plats händer alltid nya saker och upplevelser.
Man skulle ju kunna tro att jag borde vara mätt på Ottsjö, men det är precis tvärtom.
Området har så många olika sidor och uppfyller så många olika intressen och smaker i form av friluftsliv.
Och att få tillsammans med barnen uppleva detta är något jag värdesätter högt.
Flugor som gick bra för oss under veckan var, Cone Caddis, CDC Elk Hair Caddis, Myran, en liten hel svart variant av klinkhammer och små varianter på Streaking Caddis.
Färgerna, svart, brun, oliv och grön.
Alla fiskade väl infettade för att flyta högt.

Nu väntar bara två veckor hemma i Roslagen innan jag åter sätter mig i bilen för att åka tillbaka upp igen, då för att med Fluganberg, Granaten och Mårtensson tillbringa en fiskevecka, på jakt efter öring i nattmörker.
Haldo sa det när vi skulle åka, -jag säger inte hej då, för du är ju snart hemma igen!
Och så är det ju, snart är jag tillbaka.

I föregående inlägg finns lite bilder som mina killar tog under veckan

¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

4 kommentarer:

Henrik sa...

Vet du vad Patrik? Dags för Photoshopping. Grundmaterialet har du redan så det räcker och blir över.

Jens sa...

Som vanligt - härliga beskrivningar och inspiration! Jag ska också försöka röra mig i krokarna vecka 34, vi kanske springer på varandra i nattmörkret

Maria sa...

Jadu bror, och nu sitter jag och min dotter här och våndas inför hemresa från just Ottsjö på måndagmorgon... Vi har haft en fantastisk vecka vi med, med vandringar i såväl välbekanta som nya marker. "Dansken" är fortfarande kvar vid Storån, såg hans ekipage senast idag då vi tog en tur till Naturrum och Vålåforsen. Nästa år stannar vi hela sommaren! :)

Patrik sa...

Henrik, nu är Photoshop ordnat, ställer du upp på en kursvecka ;-)

Jens, jag håller ögonen öppna. Vore kul att träffas igen vid ån.

Syster, fan en hel sommar vore kanon.