Translate

söndag 1 december 2013

Havsöringspremiär

Smygpremiär redan i fredags, då en knapp timme och resultatet då var en fisk siktad som visade sig tydligt i ytan lång utom räckhåll för flugspöt.
Idag skriver vi 1:a advent och därmed går vi också på riktigt in i öringmånaden.
Alla förutsättningar fanns, väderomslag från isiga bilrutor i natt till lätt morgonregn och plusgrader.
Granaten och jag var på plats precis innan första huggperioden och det dröjde inte heller länge innan jag på håll kunde se honom knäböja bland stenarna.
 

Han hade fått kroka av en mindre fisk och återutsatt den på sitt JK-drag.
Jag nötte på med flugan, solen värmde och efter en kortare promenad på land så vadade jag ut bland stenarna, gjorde några kast. Hugget kom på en indianare längs stranden jag stod på och fisken visade sig nästan direkt. En rusning på nästan 20 meter, vältrade sig ytterligare några gånger i ytan innan den kom sakta efter in mot min plats.
Stångas lite längs djupkanten och kommer upp i ytan bara några meter ifrån mig, en fin fisk på cirka 2-2,5kg.
Ger sig själv lite slaklina i ytterligare en kröning i ytan och när jag snabbt försöker få hem löslinan så vänder han och rusar ut mot djupet igen, mitt i hemtagningen.
Resultatet blev en julpyntad öring så flugan sitter kvar i mungipan och jag står moloken kvar på stranden.


Har en liten följare till efter det innan den utlovade vinden tar tag i det mesta och att kasta fluga blir näst intill omöjligt.
Kul dag dock med kontaker både på drag och fluga och får man hoppas på att detta lovar gott för framtida turer.

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

3 kommentarer:

Krister sa...

hej!

Trevligt med öringpremiär. Bara att bunkra upp med yllesockor och bettskena :-) Snart kommer även jag ut, I hope

Bosse sa...

Hej Patrik, Ser att vi varit på samma plats och fiskat men vi var där på lördag. Verkar som om tidig morgon inte funkar nu när nätterna är kalla utan det är eftermiddag-kväll som ger fisk. Vi fick en godkänd och returnerade några små.
Bosse (Den äldre)

Patrik sa...

Härligt Krister :)

Då kanske det är dags för det årliga mötet där ute igen Bosse.