Translate

söndag 29 juni 2008

Blöt premiär med nya spöt


Så kom då äntligen dagen, när jag kom iväg med flugspöt i handen.
Nya flugspöt med linor och rullar. Allting packat och klart och iväg.
Vädret såg lovande ut, och väl framme vid regnbågssjön så möttes jag av en spegelblank yta med spridda vak här och där.
Söndagar är också en dag så här års när det inte är så många besökare vid Fyrväpplingen.

Fick börja med att ösa båten och sen riggades grejerna.
Väl i båten så fanns det mera vatten kvar, och det vara bara att ösa en sväng till.
Nu så, rodde direkt upp till en del av sjön som jag brukar fiska på och ankrade upp.

Mitt Guideline spö fick jobba, och båda linorna prövades hårt, GuideLine Punch Pro och Guideline Bullet Nymph.
Olika storlekar på flugor och olika kasttekniker, enkel och dubbeldrag.
Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med spöt.
Det arbetar jämt och fint i olika linlängder.
Tro nu inte att jag är ett proffs på att kasta, men mina kunskaper och min teknik känns bra tillsammans med spöt.
Och det jag är väldigt nöjd där jag står i båten.
Testet klart, och nu övergår fisket till....just fiske, jakt på den i mina ögon mycket nyckfulla regnbågen.
Först skall jag ta en kaffe och njuta av solen.

Börjar plocka lite bland flugorna och valet faller ganska snart på
något stort, yvigt och färggrannt.
Måste tydligen ösa båten först, f_n vad med vatten det verkar vara i den.
Nu skall allt ur, vickar och kränger och till slut så är den helt torr.
Nu börjar det stora flugbytar racet. Vi är några båtar som håller till i samma område och ingen får fisk. Vi byter och ror, kastar och byter igen, men ingenting händer.
Men så plötsligt så sitter den äntligen där, och linan sticker iväg och spöt lyfts för att kroka, synd bara att det inte är i min båt, på mitt spö.
Byter och ror, kastar och byter igen.
Och nu äntligen drar det till hos mig, men kampen blir kort och fisken släpper lika snabbt som dom mörka molnen som tornar upp sig på himlen.
Och så måste jag ösa igen!!!!!
Nu går jag igenom båten och hittar till slut, nästan samtidigt som det börjar regna häftigt, ett litet hål i fören som gjort mig till en öskarets mästare.
Sökera skydd iland eftersom det regnar väldigt mycket och fortsätter att göra så i säkert en halvtimme.
haha.....dags att ösa igen!!!

Regnet avtar och det blir fiske igen.
Byter och ror, kastar och byter igen.
Allt medan regnskurar kommer och går.
Och efter att ha tappat ytterligare 3 fiskar och blivit blöt ända in till kallingar och naturligtvis öst båten några gånger, så ger jag upp och plaskar mig hemåt
Men som sagt, riktigt nöjd ändå, med spöt och det faktum att jag blivit en jäkel på att ösa.

Nu längat jag inte mindre upp till mitt Jämtland och ljudet av forsande vatten.

Inga kommentarer: