Translate

torsdag 17 juli 2008

Nu är det nära :-)

Ikväll så lägger jag sista handen på både bil och packning tror jag. Sen skall jag bara sitta på vänt-bänken tills barnen kommer från sin mor vid lunchtid på Lördag, och sen styr vi norrut och mot Jämtland, Ottsjö och väntande återfunnen ro i kroppen. Det är märkligt vad en plats, ett ljud eller en doft kan göra för dom övriga sinnena. Det lugn som kommer över mig när jag går dom sista stegen fram emot ån och hör ljudet av forsnacken är svårt att återge i ord, men jag misstänker att det syns i blicken när jag står där och lägger årets första blick ut över nacken och höljan nedanför.
Eller när jag kliver ur bilen och låter mina ögon vila på ottfjällets branta och majestätiska klippvägg, svepa över sjön och bort mot vackra Anaris.
Varje fjäll, varje dal har egna minnen som snabbt brukar rusa genom huvudet. Och några av alla dom är dom finaste stunderna i mitt liv hittills och svåra att toppa.

På frågan -Hur kan du åka till samma ställe varje år?Så är det just det som är svaret, just den där första stunden med utsikten, byn, åns alla olika ljud, människorna i byn, vilka många av dom har satt djupa spår i min själ.
En del är borta till stor saknad, som Erik till exempel, som kanske är den som på nått sätt varit och är ottsjö's själ för mig, och som jag delade många stunder med fram till hans bortgång.

Det finns många fler i och kring byn som jag delar små guldkorns stunder med under mina tripper, men som kanske inte vill bli nämnda vid namn så här på nätet, men jag hoppas att ni i byn som känner igen mig förstår min lycka att få, om så bara några dagar per år, komma dit upp, komma till byn och till er som bor där, att få komma ut i eran natur och då ta del av allt det ni har runt omkring er. Jag försöker på mitt sätt att vårda och samtidigt visa upp denna plats för så många som möjligt, och alla jag hittills haft med mig, återkommer på ett eller annat sätt genom åren.
Så numera är det inte bara mina billyktor som sveper över byvägen sena sommar eller höstnätter.

Så, nu är det alltså dags igen, att åter lägga ut flugan på just dom där "hot-spotsen" och kanske kanske få lite nya tipps från disken i Sportkällaren i Åre av Lunkan, Årefiske, om nu jag får mina killar att lämna Storån!
Annars blir det absolut blir det ett besök där under nästa tripp, under vecka 34.
Under veckan däruppe så kommer jag väl inte att komma åt en dator för att uppdatera, så det får nog bli en fylligare reserapport när jag väl är hemma.

Ha det gott vänner & Skitfiske // Patrik

Inga kommentarer: