Translate

fredag 4 juli 2008

Fin kväll med Gäddbett

Torsdagskväll och en tur ut på havet för att rensa huvudet från tankar.
Endast en enda skall vara kvar, -var hugger det!?
Mårtensson, ni vet han med rondellcrossen, tog plats i fören och så bar det av ut.
Gjorde vårat första stopp vid ett känt Abborrgrund, men troligtvis så har inte sommarvärmen nått upp i sånna grader att abborren gått upp på grynnorna än. Vattnet är för "kallt" vilket gör att dom rör sig på större ytor.
Hade något följe efter men sen ingenting mer.
Nu styrdes båten mot ett trångt sund där man under försommaren brukar fiska strömming.
Gled runt och prövade lite också här på ett grundflak, men ingenting.
Nu måste vi få drag i linorna, och fisket övergick till Gäddan.

Nu kom också dom första huggen, och även första böjda spöt.
Inga Gäddor med storlek, men huggvilliga och tätt placerade.

Nu kom kvällsljuset och helt plötsligt så stod det gädda lite överallt.
Fiskade av några grynnor som jag vet sen tidigare håller fisk, och där jag också har mitt pers ifrån. Gädda på runda 12kilo, tagen på en klassisk Rappala Silver och svart för en herrans massa års sen. Även det en historia i sig.

Vi fiskade med helt olika medel, Mårtensson med skeddrag, typ Utö och jag körde med Zalt Zam i färgen Blå/Vit , och när jag tyvärr kastade bort den wobblern, fisk jag byta till Blå/Grön.
Båda sorterna gav fisk.
Zalt Zam wobblern har en otroligt fin gång, och du kan näst intill fiska hem den som ett JerkBait.
Den lätt sjunkande modellen kan man få att "hänga" på olika nivåer.

Abborrfisket fick även det ett litet lyckligt slut, när Mårten på en helgul rea wobbler drog en när vi var inne på dom sista kasten.


Under resan så hade vi en ganska lång stund en liten krabat som satt i skydd bakom rutan, som naturligtvis fick mina tankar att åter hamna på en forsnacke uppe Jämtland en stilla sommarkväll med vakande fisk.
-=Skitfiske på er-=

Inga kommentarer: