Translate

söndag 24 januari 2010

Darling Flybox of Roslagen

Jag satte mina flugfiskevänner, Mårtensson, Granaten och Fluganbergs pannor i djupa veck!
Frågan var enkel tyckte jag.
-Välj ut 5-7 stycken flugor som ni absolut inte klarar er utan!
Det var tyst några dagar, men så började det komma in lite val.

Allt börjande när jag läste inlägget som Jens hade på sin blogg om våndan över alla flugaskar vi släpar med oss på våra turer. Och hans fundering, likväl som hos många andra av oss flugfiskare var,
En eller flera flugaskar?
Han avslutade med att han ville att vi skulle dela med oss av hur vi tänker och aggerar i den här frågan.
Sagt och gjort, och som sagt mina vänner fick naturligtvis delta i detta försök att skapa våran ultimata flugask, The one and only.


När jag hade skrivit ren listan så kunde jag konstatera att bara vid några tillfällen hade vi valt samma fluga, annars var valen ganska olika. Vissa flugor blev man glad att se, då jag själv blivit tvungen att ta bort dom från min egen lista.
Så här såg det ut efter renskrivning och utan att ordna upp flugorna på något sätt.

Får jag presentera
"Darling Flybox of Roslagen"
Mullbänken
Dagslända fallskärm svart
Grayling Witch
Red Tag
Streaking Caddis
Sjösandslända (Brända vingar)
Wooly Bugger
Bergqvist flytande nymf (E.Vulgata)
Black Gnat
Klinkhammer
Haröra
Muddler
Frilevande nattsländenymf (Rhyacophila larv)
Montana
March Brown
Wickham´s fancy
Bradshaws fancy
Gimåslända
Myran
Butcher
Goddard Caddis

Som ni förstår var inte detta helt lätt. Att välja 5-7 flugor gör att många av våra darlings fick stryka på foten. Men tanken var ju att få ihop en enda ask. Och faktum är att jag tycker vi lyckats riktigt bra.
Detta är verkligen en ask som jag skulle kunna gå ut med en heldag och kväll i dom jämtländska strömmarna, men också här hemma vid regnbågssjön och känna mig ganska trygg med.
Vill ni nu veta mer om någon fluga, eller kanske färgval (vilket jag inte alls pratat om här) så får ni höra av er.


Vilka flugor saknar man då?
Oj, det är många godingar som inte fått plast i den här lådan.
Ta till exempel E-12;an som inte finns med, inte heller klassiker som Royal Coachman eller Deep Purple som aldrig sviker vid en strömnacke där harren står.
Ja som ni märker, jag skulle kunna hålla på en hel kväll och tala om alla dom som inte fick plats, men då är jag ju där igen, med kanske tre, till och med fyra askar.
Nu återstår bara att tacka mina vänner för hjälpen, och Jens för att han sysselsatt oss i vintermörkret ett tag.

//Patrik



2 kommentarer:

Jens sa...

Svårt att argumentera emot era flugval. Ni har lyckats få ihop en giftig flugask helt enkelt! Tack för att du/ni hakade på
/Jens

Patrik sa...

Klart att vi hakar på!
En kul diskussion som även Lunkan hakade på.
Intressant också att se vad vi alla knyter på tafsen.
Man kan också nästan se under vilka årstider vi kommer till och fiska i våra strömmar.
//Patrik