Translate

lördag 2 januari 2010

Norrtäljeån i snöyran

Minus 9 grader och ute vräker snön ner.
Idag skall årspremiären med flugspöt i handen begås.
Vem som helst skulle dra täcket överhuvudet och där under le åt dom tokskallar som ger sig ut i detta väder. Nu är inte Fluganberg och jag kända för att dra täcket över huvudet om det vankas flugfiske, nej tvärtom.
Klockan 07:00 när han stannar till utanför mitt hus, så är bilen avsopad och klar för dom fyra milen i snöyran.

När väl den värsta snöröken lagt sig och radion spelar en önskemelodi av Sammy Davis JR, Mr. Bojangles tror jag det var, så kommer morgonens "wake up" för precis efter mötet med en plogbil så forcerar en vildsvinsfamilj vägen, åtta stycken mer eller mindre vuxna djur plöjer genom plogvallen och ABS;en på bilen får jobba hårt i snömodden.
Så nära, och så otäckt att jag får dom där obehagliga krypen i benen efter ytterligare ett par hundra meter och får göra ett stopp i nästa korsning och andas lite.

Ån ligger väl inbäddad i ett snötäcke, och tillsammans med hundägarna som gör sin morgon promenad är vi dom första vakna i Norrtälje.

Vi startar vårat fiske uppe vid klubbstugan och vadar oss försiktigt nedströms.
En sak reagerar vi på, och det är varför det släpps så mycket vatten genom den gamla kraftstationen? Den mera naturliga fåran ligger nu istället istäckt och stilla.
Det är lite synd, då strömmen blir lite annorlunda mot vad den brukar vara.




Ingenting känner vi, och efter en stund bryter vi för att värma kroppen med något varmt och drickbart.
Mina läckande vadare har för dagen fått hjälp av två stycken plastsäckar som jag drog över fötterna innan jag slutligen hoppade i vadarna.
Hjälpte det? Jo då, jag blev inte direkt våt, men det kalla vattnet kom in mellan neoprensockan och plastsäcken med ett ganska givet resultat i den här kylan.

Efter ett kortare depåstopp kör vi igång igen, nu med sällskap av ytterligare två fiskare som vi delar den övre sträckan med en stund innan vi fiskar oss ned mot stadshotellet och dom gamla dammluckorna. Flugvalen var många, och både tuber och ST-Epoxy´s testas men ingenting händer.
Vilket kanske var tur, för vid flera tillfällen är det tvärstopp i rullen när den frusit ihop totalt. Kan bara tänka mig vad som skulle ha hänt om en öring tagit flugan och gjort en kortare rusning. Spöringarna fryser efter var tredje kast ungefär och vadarna blir bara stelare och stelare.
Känner mig lite som veken vid ljusstöpning, sakta men säkert blir "ljuset" tjockare och stelare.


Passerar Nils Ferlin bysten vadandes i ån. Och även han ser en aningens kylslagen ut där han står med höga hatten på.


Nej, det blev ingen Havsöring idag heller. Och det är väl synd att säga att det blev något egentligt flugfiske. Korta kast och sen isrensning. Men det var ett kul och skönt sätt att avsluta en jourvecka på. Och det nya året är igång, ett nytt oskrivet blad i fiskedagboken.
Helt underbart!!
Nya fisken planeras innan vi skiljs åt för dagen.
Så jag får säkert anledning till att komma tillbaka med rapport om den fortsatta jakten på säsongens första Havsöring.


¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

1 kommentar:

Stig Torniainen sa...

Ser härligt ut även om de yttre omständigheterna inte är de bästa.