Translate

torsdag 21 januari 2010

Ett försiktigt kommunalt svar kan man säga

Gjorde några inlägg angående Östersjön och mina funderingar kring detta.
Östersjon ett put-and-take vatten
Följde upp det inlägget med
Kommentar till föregående inlägg
och avslutade med
Lokalt engagemang MED kommunalt stöd

Och som jag skriver i inläggen så har vi börjat värka fram några idéer som känns helt rätt i den debatt som pågår just nu allmänt.
Omfattningen och innehållet av idéerna håller jag för mig själv ett tag.
I mitt sista inlägg skrev jag att jag skulle kontakta kommunen för att se, om och på vilket sätt dom skulle vilja vara delaktiga. Till en början kanske bara vara intresserade av att lyssna på vad vi hade att komma med.
Naturligtvis hoppas man ju också på att kunna få stöd rent ekonomiskt, eller praktiskt, men se det gick inte alls. Och det redan innan man ens har hört omfattningen.
Del av svaret:
Ett försiktigt kommunalt svar kan man säga.
Kommunen har tyvärr inga pengar idagsläget att dela ut till olika sjörestaureringsprojekt eller fiskeprojekt. Vad gäller övrig hjälp och stöd är våra resurser tyvärr också mycket begränsade i dagsläget.

Det är på sin plats att direkt säga, att utöver detta svar fick vi uppmuntringar och lite tips på vägen om andra stöd vi skulle kunna söka, vilket var bra.
Men jag är inte klar med kommunen än på långa vägar.
Jag är helt säker på att dom kan bistå oss, om projektet får en start, dom vet bara inte om det än.
För återigen, någon måste på allvar visa att det är arbete som måste till, för att vi på något sätt skall kunna rädda östersjön och dess miljö. Och är man som Norrtälje, en skärgårds kommun som åtnjuter mängder av vinster med sin långa kust och sin unika skärgårdsmiljö så vore det väl attan om man inte skulle kunna investera lite i återbetalning till miljön på ett eller annat sätt.

Till sist.
Konsumentverket anser att Jämtkrafts reklam för grön el är vilseledande.
Finns mer att läsa om detta här.

//Patrik

Inga kommentarer: