Translate

fredag 5 november 2010

Karet eller fiske på riktigt?

Rapport efter rapport säger öring i frostnypet jämtland och själv sitter jag med flugspöt i knät och stirrar mot mitt 1000 Liters akvarium.
På botten i ena hörnet står en av det mindre Bäckrödingarna, hela tiden med små utfall mot sånt som den klart konstgjorda strömmen för mot honom.
Längre bak, i lite skydd står den större av Öringarna, naturligtvis på den bästa platsen, han är ju störst.
Även han ser sugen ut.
Jag har precis läst om Stigs fisken men också om Lunkans och TroutLaws resa bland Öringarna, och det suger så förbannat i kastarmen.
Sneglar åter på de små vackert färgade i karet, man kanske skulle, nej så gör man bara inte.
Lutar mig bakåt i soffan tömmer det sista i kaffekoppen istället och njuter min egna stund bland ädelfiskar.
Undrar om dom tar nymf, eller om man kan få dom att stiga till torrt?



Det är klart att jag inte skall sänka ner en fluga i karet.
Hela gänget har åter fått flytta från 600Liters karet till mitt 1000 Liters kar, och trivs riktigt bra.
Fortfarande är dieten frysta skalade räkor. Karet står i källaren så det går bra att hålla nere temperaturen, just nu ligger den runt 13-15 grader.
Pumparna håller tillsammans nästan 3500L/tim plus en pump som är på 1500L/tim som bara jobbar med syresättningen. Övrigt matrial i karet är plockat i naturen, dock inte sanden, där använder jag Biltemas finkorniga blästersand.

Fiske på riktigt då?
Jag hade ju avslutat Gäddsäsongen, men båten blev kvar en vecka till, så imorgon bär det av ut på havet igen i arla morgonstund med Fluganberg. Finns läget så gäller det att ta det.

Mårtensson hoppas jag återkommer med rapport också imorgon, han gav sig av till hockeystaden nummer ett idag, Gävle, för fiske strax söder om imorgon.
Han skall med en arbetskamrat begå havsöringspremiär i Älvkarleby med flugspöt.


¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: