Translate

lördag 8 januari 2011

Polarlikt fisk

Äntligen dags, årets första fiske.
Silver jakt med kastdobb och ST Epoxy i änden på tafsen.
Det som mötte oss var visserligen öppet hav, men något som mer liknade ett polarlandskap än Roslagskust.



Så här års är havsöringen ganska seg i sin aktion så därför föll valet för Fluganberg och mig på just kastdobb med fluga.
Havet är också oftast ganska lågt, vilket gör flugan överlägsen när man vill fiska av dom grunda leopardbottnarna.
Mitt flugval blev en aningens grönskimmrande ST-Epoxy.

Det var ett fantastiskt landskap som mötte oss, vågorna hade skapat stora isblock i strandkanten som sedan byggts på och täckte nu nästan hela strandlinjen.





Vi fiskade oss från parkeringen och söderut innan vi bröt för en kopp kaffe.
Båda hade vi påslag av fisk, jag fisk även se virveln efter den som högg efter min fluga men mer blev det inte.
Under vår fikarast så vände vinden och det blåste upp från sydost, troligtvis en försmak av det oväder som väntas in över Roslagen fram mot kvällen.
Vilket snöoväder det sen är i ordningen vet jag inte. Skönt dock att det ännu inte varit någon längre sammanhängande kyla, som gjort att även havet lagts under is.
Jag hoppas att det fortsätter vara så, när vi kommer in i slutet av Februari och Mars.
Då den riktiga vårsäsongen börjar.

Till dagens godingar, utser jag stjärtmesarna som vi stötte på flera gånger under vårt fiske.



¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>


Inga kommentarer: