Translate

onsdag 1 juni 2011

Rospiggar i Tidan

Nu var det äntligen dags för Fluganberg, att lösa in sin 50 års gåva från oss i fiskegänget.
Uppladdningen hade kunnat vara bättre för mig, tandvärk som övergick i infektion i överkäken och naturligtvis en penicillinkur som ett brev på posten.

Hur länge har jag inte längtat efter den här bilden.

Med en lånad Volkswagen Caravelle buss så påbörjade vi resan ner mot Tidan på söndags eftermiddagen. Ner gick allting bra, men bussen skulle komma att spela en mer central roll på hemresan.
Väl framme i dom fina stugorna vid Baltaks fiskodling så tog vi oss en promenad utmed ån en bit för att se vad som väntade inför fisket dagen efter.

Trevliga små stugor vid Baltaks Fiskodling, bara 50 meter från strömmen.
Mobilen signalerar väckning redan vid halv sex och strax efter halv sju så rör sig hela gänget ned mot den väntande Tidan. Fisket startar redan vid husknuten och efter bara en liten stund så står jag med min första Tidan Regnbåge i handen, en drygt 3-4hg liten firre som snabbt återfår sin frihet.
Vi får mängder med Regnbågar i den storleken. Överallt där strömmen har lite strömdrag och vattnet inte är allt för djupt finns dom. Vad som är en riktigt kul bonus är alla öringar runt 6-8hg som tar våra flugor. I något som kallas ruinpoolen lite längre nedströms står det några finare fiskar och vakar under en utskjutande al, jag testar mig fram lite bland flugorna och tillslut stiger en öring till en egen variat på superpuppa, tyvärr fick fisken inte sin frihet åter, då flugan satt så illa att ena gälen slitits av och den blödde ymningt. Minimimåttet annars på öring i Tidan är 50cm och den här låg strax under det. Får ytterligare två skapligt fina regnbågar runt 8-9hg som jag återutsätter innan jag tillsammans med dom andra bryter för lunch.

Blidö-Matte med krokad Regnbåge strax utanför stugan.
När lunchen är överstökad och vi åter fått på oss grejerna så har solen tittat fram och vi får en underbart fin eftermiddag vid ån. Och inte blir den sämre av att födelsedagsbarnet självt startar upp fisket med att kroka en riktigt fin öring i poolen vid stugan. Hela 2,8kg väger den och blir naturligtvis en "keeper", och allting är väl helt i sin ordning kan jag tycka.

Fluganberg med resans fisk.

Skiner ikapp med solen.

Dagens mest fotograferade öring.

Just den här öringen föll för en av Fluganbergs egna zonker, en knallgul sak med guldskalle.
För även om dom flesta av oss vill ta fisken på torrfluga, och gör så också, så måste vi ju pröva förtyngda grejer vi med. Solen och det varma vädret gör att den större fisken står djupare och blir därför svårare att locka till högt flytande torrflugor. Men ger man dom tid och spanar av strömmen ordentligt så finns där alltid fisk som jagar i ytan. Om inte annat kan man alltid gå tillbaka till strömmen utanför stugan där dom mindre regnbågarna står, för att få kroka fisk.

Granaten vid vägbron i Baltak.

Mårtensson med en av alla öringar vi fick.

Nilsson svingar i eftermiddagssolen.

Johan Klingberg, en välbekant siluett i Tidans strömmar.
För dagen i sällskap med Mountain Media för inspelning av fiske med torrfluga.

Det började suga lite och på vägen tillbaka mot stugorna och middagen så stannade jag till på vägbron och tittade på när Johan Klingberg tillsammans med några fotografer från Mountain Media gjorde film om torrflugefiske. En stilstudie i att fiska torrfluga i Tidan.
Middagen är och förblir en sällsam historia. Bestämt var att det naturligtvis skulle vara fiskmiddag. Färskpotatis tillsammans med Blidö-Mattes romsås och ett gott vitt vin. Men då bara Mårtensson gjort jobbet och krokat och framför allt behållit en regnbåge så fick det bli till att åka in till Tidaholm och skaffa mer fisk på Coop. Till vårt försvar måste sägas att vi inte räknar regnbåge i 3-4hg klassen som matfisk och därför återutsatt allihop. Men visst kunde jag ångra mina släppta fiskar från dagen. Sagt och gjort, affären blev det och middagen blev lika god och trevlig för det.

Nilsson, en inte fullt lika välbekant siluett i Tidan.

Kvällsfisket så här i tidig sommartid i Tidan kan starkt rekommenderas. Den större fisken börjar nu söka av ytan efter föda och huggen på dom lugnare delarna av ån kom hårt och bestämt. Den ena efter den andra regnbågen kring kilosstrecket landades och även öringen fortsatte att ta fint under kvällen. Middagen var ju avklarad så dom flesta fick friheten åter, men en regnbåge tog jag med hem.
Vi fick ingen större kläckning, men gångbart för oss vara att fiska med imitationer av små nattsländor så som Cone Caddis bland annat.
Kvällens och nattens fiske avslutades vid halv tolvtiden och efter sedvanligt kortspel en kort stund så somna vi riktigt nöjda med dagen. Fluganbergs leende var som en påslagen läslampa i natten.

Dag två startade minst lika tidigt som dag ett och när vi öppnade ytterdörren så stod det klart att detta skulle bli en riktigt varm dag. Efter frukost så klev några av oss i strömmen strax efter halv åtta.
Fem kast fyra fiskar, jo då dom små regnbågarna var kvar.
Vi fiskade oss nedströms till ruinpoolen så där skönt avslappnad som bara en flugfiskare kan vara när man känner att säsongen har startat.
Värmen tilltog och när jag hade krokat mina sista fiskar i ruinpoolen och druckit lite så var det dags att återvända till stugan för att packa, städa och sen åka hem mot Roslagen igen.

Regnbågsfiske al la Fluganberg.

Granaten med krokad öring vid Bältebergasträckan.

Hemfärden är en story som egentligen står på egna ben. Vår folkvagnsbuss var tyvärr inte utrustad med någon form av kylanläggning utan det var ruta ner som gällde. Och ruta ner blev det, för redan i Tidaholm fick vi stanna för att laga fönstervev då rutan nu inte gick att få upp istället.
I Jönköping visade en stor väggtermometer hela 30 grader och det går bara att gissa sig till vad det var inne i bussen. När vi sedan började närma oss Stockholm och dom hemska köerna så började även bilen tycka att det var lite för varmt. En stigande temperaturnål gav oss ingen annan utväg än att vrida värmereglaget i botten och slå fläkten i läge fyra.
Det blev tystare och tystare i bilen, tomma vattenflaskor rullande runt på golvet och överallt bilar på alla håll. Först i närheten av Solna, efter att ha färdats genom hela stan på detta sätt, kom vi av vägen och in på en parkering där både bil och innehåll fick en välbehövlig vila.

Ett hett gäng vilar ut i Solna.

Jag tänkte återkomma med mina intryck om fisket i sin helhet i Tidan men sammanfattningen av våra resa, eller som det var, Fluganbergs resa, är att det blev väldigt lyckat och framför allt trevligt. Och att han sen också fick dra den största fisken gjorde ju saken inte sämre.
Fluganberg och kanske främst hans fru överraskade oss alla med var sin kul present i form av en t-shirt med personlig text på, min text löd, "En resa i Tidan" Starring Patrik as The Storyteller.