Translate

tisdag 21 juni 2011

Svårt att rekrytera unga fiskare

Sommartider är fisketider. Men det blir allt svårare att locka unga till en av Sveriges största fritidssysselsättningar.

– Vi håller på att tappa traditionen där fisket var en naturlig del av familjelivet, säger Stefan Nyström, Sportfiskarnas generalsekreterare.

Läs mer här

Jag tror mycket faktiskt beror på oss vuxna också.
Ser man problem i saker och ting så kommer aldrig tillfället att dyka upp, vi har blivit otroligt duktiga på att prioritera den "egna tiden" idag, så pass duktiga att vi inte ger oss tid att stanna upp, sänka tempot och kanske fram för allt ta oss tiden.
Många resor har jag gjort till Ottsjö och strömmarna där för att sedan bygga dammar för småharrar som sedan släppts ut, metat med egna tillverkade spön och bara en vit snörstump som lina (när vi samtidigt har haft dom riktiga kastspöna stått lutade mot något träd)
Fisketurer som varit lika långa som glöden varat till korvgrillningen.
Vi måste inse att för att ge våra barn den positiva bilden vi själva fick en gång, så måste vi vara beredda att lägga ifrån oss våra egna intressen och vår egna tid och istället övergå till markservice och lekfarbror.
Att få fånga och sedan släppa ut en liten öring och sedan övergå i kurragömmalek eller korvgrillning är minst lika mycket fiske som det jag gör idag när jag återigen nöter på hårt i strömmarna dag som natt, nu när tiden åter finns, den där "egna tiden" fast med skillnaden att jag har numera två riktigt fina fiskekompisar, i mina killar, när jag är ute.


Lite blandat från våra äventyr genom åren












¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

3 kommentarer:

Lunkan sa...

Tempot ja. Jag vill ha mitt mer som cane och mindre grafit.
Snart så :-)
Bra inlägg Patrik :-)

Henrik sa...

Bra inlägg som sagt. Men inte så konstigt att det är som det är, tycker jag. Sett ur ett annat perspektiv – min fiskeklubbs, så har mycket idéella ansträngningar lagts på att locka yngre förmågor. Då har det av gammal vana landat vid tävlingsfiske. Inte så ovanligt inom många fiskeklubbar, tror jag. Men idag förstår inte yngre varför man ska mäta sig mot varandra med plastkassar fulla av död fisk. På klubbnivå är vårt Sportfiskeförbund än idag starkt förknippat med tävlingfiske. Och håller man på med en verksamhet som hör hemma i förra seklet så får man det man förtjänar.

Stig Torniainen sa...

Så sant Patrik. Bättre pensionsförsäkring kan man inte ha, en fiskekompis på gamla dar.