Translate

söndag 12 juni 2011

Mr Salmon?! och lite Tv tips

Varmt varmare varmast!!
Nä, något fiske att rapportera har inte jag tyvärr. Men om ni tar er över till Mr Troutlaw så är han ute och kryssar bland blanklaxar i nordostlig riktning från mig sett. Och visst, sitter han inte där i fören med roten till hans fråga, -Varmrökt eller kallrökt?

Inget fiske från mig alltså,  utan jag vill istället tipsa om något som jag av en händelse bara såg en liten bit av imorse, innan det blev att stänga av och åka på sonens golfkurs.
Ett Finskt program som heter Vid Lägerelden, idag var reprisen av det första i en serie av 9.
Vildmark, jakt och fiske med programledaren Mikko Peltola.
Dagens avsnitt handlade om bland annat finska mästerskapen i flugfiske.
Dessutom om flugbindning och hur man gör ett bambuspö. Och en del Finsk flugfiskehistoria.
Nu är det så bra, att detta avsnitt går ytterligare i en reprissändning,
Onsdag den 15/6 med start klockan 22:00 till 22:40
Av det lilla jag såg, så verkar det vara klart värt att offra lite sommarkväll för tv´n!

För egen del så börjar det bli dags att åter packa ihop grejerna. Första turen till Jämtland står för dörren och fiske i Idsjöströmmen för att sedan resa vidare och fiska i mina "hemmavatten"
Att dömma av rapporterna så är det Lämmelår i trakterna kring Åredalen, så burrigt och stort, i färgerna beige,brunt och svart packas för att kunna göra några svep över ån när kväll går mot natt.
Inget jag orkar stå och "dunka" med på heltid, men som sagt att på dom djupare delarna få dra en burrig över ån kan vara riktigt spännande.
Dom huggen liknar inget annat, bestämt hårt och med en otrolig kraft och fart tar öringen flugan.
Skall bli riktigt kul att återse Idsjöströmmen också igen, förra året var det ju premiär för mig i Gimdalen. Alltid lika kul med ett nytt vatten, där ens förmåga att läsa ett vatten och göra rätt val av fluga, sätts på prov ordentligt.
Ett levande strömvatten förändras ju hela tiden, så därför är jag riktigt sugen att få vada med flugspöt i handen och fortsätta min resa bland gropar och strömnackar i Gimåns vatten.
Förra årets resa till Idsjöströmmen kan ni läsa om här: Mitt första besök


¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º> 

Inga kommentarer: