Translate

tisdag 1 november 2011

Du & jag - levande sjöar och vattendrag

....eller med undertiteln
Du, jag & Svensk Vattenkraftförening - levande sjöar och vattendrag

Nej gott folk, nu är det jag som skall börja tjäna lite pengar, nej förlåt nu sa jag något tokigt, jag menar att jag skall säkerställa energiuttaget i vår del av landet.

Min idé är den ansökan jag nu lämnat in, för att få bygga ett småskaligt kraftverk i vår havsöringså här i norra Roslagen. Havöringen är ändå inte en fisk som finns i ån året runt, och andra arter som ål, gös, id och asp är ju sedan länge ändå borta från vattendraget.
Uttern, ja den har ju ben och kan således gå runt för att sedan simma vidare både uppströms och nedströms om kraftverket.
Nu ligger hon, ån alltså, bara där som en enorm resurs, eller som Svensk Vattenkraftförening säger,
-en naturnära framtidsenergi med traditioner.I Sverige finns idag cirka 2 000 småskaliga vattenkraftverk, snart är det 2001, i drift på max 10 MW. Dessa producerar cirka 4,3 TWh/år, vilket motsvarar 860 000 hushålls elförbrukning/år.
Nu kommer vi snart att klara 860 050 hushåll.
Du kan själv bli medlem och därmed stödja vårt arbete med den småskaliga vattenkraften - för miljön & klimatets skull. Tanken är nu att jag med mina investeringar, alltså de pengar som ni betalar till mig, i form av bland annat elcertifikatet och de EU pengar som finns att hämta, skall bygga vidare på denna förnyelsebara resursen som nu vattenkraften är.

Ja, ni förstår väl att jag är sprungen ur den ironiska generationen!!
Nu skall vi istället titta lite närmare på vad Svensk Vattenkraftförening har för tips kring miljön runt våra vattendrag och sjöar.
Så här står det att läsa på en länk på deras sida på nätet under en rubrik som är
-Du & jag - levande sjöar och vattendrag.
(Deras text i blå kursvi text.)

Det är inte bara de storslagna besluten som har en roll att spela för att vi ska nå miljökvalitetsmålen. Vad vi gör som individer hemma eller på jobbet har också stor betydelse.
Här är tre tips till dig som vill bidra till att vi når miljökvalitetsmålet Levande sjöar och vattendrag.



1. Visa hänsyn mot naturen

Detta är särskilt viktigt när du åker motorbåt, fiskar eller lägger till med kanot längs stränderna. Strandmiljöerna är mycket värdefulla för de växter och djur som finns både i vattnet och på stranden. Samtidigt är de känsliga för störningar.

Ja, som ni ser,  Svensk Vattenkraftförening är något på spåret här.
Så tänk på det nästa gång ni DRAR upp kanoten i någon av våra reglerade älvar eller åar, var försiktiga med stränderna, försök att påverka så lite som möjligt. Skulle ni sen mot förmodan färdas med er motorbåt längs någon av alla våra vattentomma stenrännor till älvar och åar, tänka på att köra på miljövänligt bränsle och helst 4-takts motorer då dessa släpper ut mindre koldioxid.

2. Sprid inte främmande arter

Töm inte ut ditt akvarium i naturen, och sätt inte ut signalkräftor eller andra djur- och växtarter i sjöar och vattendrag – inte ens i den minsta bäck!
Växter och djur som inte hör hemma i Sveriges natur kan sprida sig okontrollerat och ”kväva” de inhemska arterna, och de kan också sprida sjukdomar (till exempel kräftpest).

Här är det av yttersta vikt att ni verkligen följer dessa råd då våra dammar oftast numera innehåller endemiska arter som absolut inte får blandas upp med andra arter.

3. Värna kulturarvet

Hjälp till att bevara lämningarna av gamla kvarnar, flottningsleder, sjöbodar och andra spår efter människornas liv vid vattnet.
Vårt kulturarv binder samman tidigare generationer med kommande, och kulturarvet är viktigt för att vi ska känna att vi ingår i ett sammanhang.

Också här är det viktigt att dessa riktlinjer följs noga. Jag drar mitt står till stacken genom att varje sommar, från att isen går och fram emot hösten, arrangerar dyksafari bland annat i Håckrendammen i Västra Jämtland för att titta på de bevarade lämningarna efter vårt kulturarv, som fäbodar, fiskarstugor.
Man får en unik inblick hur livet måste ha varit där innan den förnyelsebara, naturnära framtidsenergin tog över och dränkte kulturarvet, spolade bort de känsliga stränderna och skapade endemiska arter av öring, röding.

Till sist:

VATTENFALL, enligt wikipedia så betyder detta, en plats där ett vattendrag faller rakt ned. Vattenfall bildas där rinnande vatten ej kunnat erodera ner marken lika mycket överallt, varför ett slags stup bildas på botten. Uppströms och nedströms från detta stup rinner vattnet som vanligt, men över stupet störtar vattnet brant ner.
Tänk på dé du Øystein Løseth, VD för Vattenfall.


2 kommentarer:

Johan sa...

Fan vad bra du skriver!!
Härligt, fortsätt så!

/Johan

Patrik sa...

Tack Johan :))