Translate

söndag 11 november 2012

Nytt ställa, nytt hopp

Ny plats idag för oss alla tre vilket var riktigt kul.
Då börjar ju allt om igen, när man får söka av vattnet hitta bra platser att vada, läsa in det och memorera det till nästa gång.
Men det här inlägget hade också kunnat heta Nytt ställe, nytt hopp, knäckt på hemvägen.
Anledningen till det kommer jag till, först vårat eget fiske.
 
Återigen var det fluga som gällde för Fluganberg och mig, Granaten dröjers sig fortsatt kvar lite vid spinnfiske, vilket kanske är bra, då kan vi se vad som lockar för dagen.
Och även om vi alla tre fiskat längs kusten under många år så var det alltså en helt ny plats för oss.
Vi har sneglat tidigare åt detta håll, men aldrig riktigt lyckats tajma in besöket.
 
 
Och är det nu som det sägs så måste vi göra en 40 timmars vecka där innan den första hugger, men alla som håller på med öringsfiske längs vår kust vet ju också hur det kan vara, ibland långt mellan huggen och sen nästa resa kan det hugga lite varstans.

Strömstaren trivdes i de grunda vikarna

Utforskandet av platsen tog delvis över från själva fisket och naturligtvis så gav det också utslag på resultatet, en liten gädda följde dock min ST Epoxy in till stranden och såg mer än lovligt förvånad när flugan försvann i all hast.
Fluganberg var nära på att halka, och inte på ett bananskal dock, utan på en skapligt stor piggvar som letat sig in på grunt vatten.
Det var väl egentligen allt som hände för oss i fiskväg, men platsen lovade gott, och nästa gång vill vi ha lite sol så att man kan se hur botten ser ut där vi lägger våra beten.

 

Men hur var det nu då med det där att bli knäckt på hemvägen.
Ja först och främst kanske skall sägas så knäckta blev vi nu inte egentligen, snarare väldigt glada när telefonen pep till och det kom ett mms från Jämtland.
För upp på den lilla skärmen kommer en bild från min fiskeborder i Jämtland som såg mer än lovligt nöjd ut. Stig hade också han givit sig en egen farsdags present, i form av flugfiske, dock med ett långt mera lyckat resultat än vår tur.
Den otroligt vackra höstöringen vägde hela 3,6kg och togs i strömmande vatten på en av hans egenbundna nymfer.
När jag stillat mig och parkerat bilen så blev jag tvungen att ringa upp och gratulera honom men också för att få höra lite om fajten och känslan.
Så jag säger det igen, stort grattis Stig, till en kanonfisk. Utan tvekan årets farsdagsflugfiskare.
Och det är en fisk jag verkligen unnar honom, här pratar vi om en kämpe som när många ställer undan sina grejer för året, fortsätter att leta öppet vatten.
Begreppet sist in och först ut stämmer gott på denne, Jämtlands egna Trout Bum.

 
¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Inga kommentarer: