Translate

tisdag 26 juli 2016

Hett och Blött i Hedströmmen

Förvarningarna sa lågt vatten och våra förväntningar på dagen var att det skulle bli varmt, riktigt varmt. De blev en dag som innehöll det mesta.

Förra året så startade jag min semester med att åka till Hedströmmen på gränsen mellan Västmanland och Dalarna. Ett riktigt mysigt vatten visade det sig och vi hann dit ytterligare en gång på semestern. Nu var det dags igen, första dagen på semestern och avresa tidigt. Flugan- och Fruganberg hämtade upp mig och A strax innan sju och första stoppet blev hos Ola i Västerås där jag skulle hämta upp mitt nya spö, ett Sameo Opal Streamer #7
Ny "kompis" för fiske efter öringen

Ett riktigt behagligt spö skulle det visa sig och tillsammans med Sameo´s Payload flytlina #8 funkade det superbra. Jag testade med större ledade streamer och en hel del torrflugor. Spöt är snyggt med sin mattgrå klinga och de blanka svarta lindningarna med liten röd dekor.  Det har en ganska snabb tapering med bra tryck långt ner i klingan. Jag både tror och hoppas att vi kommer att få mycket kul tillsamman både i Jämtland och ute vid kusten. Nu kunde jag endast vid ett fåtal tillfällen kasta ut ordentligt, så mera tester kommer så fort jag kommer ut på havet men att gå och rolla ut linan i trånga lägen gick väldigt bra. En liten grej 'r att de få gånger jag köpt helt nya grejer och de haft plastade korkhandtag så har inte den tagits bort förrän första fisken har landats. Spöt har numera inget plastat handtag.



Sommarvärme upp emot de dryga 30 var utlovat och där fanns också en risk för enstaka åskskurar. Vi hade knappt kommit igång förrän den första åskskuren kom och sen varades åska och störtskurar med sol och dryga 30 grader. Det var fukt från alla håll och kanter och lägg därtill det mycket låga vattnet och rena badtemperaturer och ni förstår att öringen inte var på bästa humör. Den var hela tiden i rörelse, orolig och skygg.
Jag lyckades ändå få några stycken att stiga till torrflugan och i en av de bäst syresatta poolerna fick jag en kortare fajt med en fin öring kring kilot också den på torrt.
Spöt invigt och de första öringarna under semestern 2016 var krokade.

En liten sak bara, och u
rsäkta mig nu, men har man nu sagt att det är vadningsförbud för att skydda flodpärlmusslan så kan väl besökarna helt enkelt följa dessa regler. Har man så förtvivlat svårt att få ut de 3-5 meter lina som behövs så att vadarna måste åka på kanske man skall satsa på att besöka någon av alla våra duktiga kastinstruktörer alternativt fundera på spinnfiske. 

En mindre och vad jag tror originalöring från Hedströmmen.

 

 
Lite bilder som förklarar varför jag fattat tycke för strömmen. Trångt och bitvis jäkligt, små korta strömpartier blandat med små sel. 
Smygfiske och chansen på fin bäcköring. 
Jag är en ganska enkel man när det kommer till önskningar i livet.

Trevligt främmande fick vi också då Esa och Pernilla kom och hälsade på oss...

... fika bjöd Fruganberg på med så färska hallon och blåbär som det bara går att få. Direkt från strandkanten.

Mannen som talade med sländorna

 
Efter regn kommer solsken

 
Middagsdags

Fluganberg, i väntan på vaket

Nu laddar jag om, för på lördag bär det av till Jämtland och byn som gud skapade under en av sina bästa dagar. 
Stort tack för en väldigt trevlig dag, Uffe och Karina, Anneli, Esa och Pernilla.

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Vill ni läsa mer om Hedströmmen, titta i vänster spalt under Hedströmmen.

Inga kommentarer: