Translate

söndag 9 november 2008

Denna dagen, ett liv!!

Det var absolut inte den soliga,varma och fina dagen. Nej, det var den gråa disiga och dimmiga dagen men också den sista dagen.
Sista dagen för båtåka i skärgården för denna säsongen.
Min båt ligger redan på land sen igår och det är med ett visst vemod som vi gör denna turen idag i Mattes båt.
Under några år så har vi på ett eller annat sätt försökt samlas för en helg fylld av gemenskap och fiske efter havsöring.
Matte, Daniel och Granaten for ut redan i fredagskväll till Valfridsson ute på Blidö.
Och under Lördagen slöt Mårtensson upp vid färjelägret på Yxlan för lite fiske.
En havsöring och några följen och påhugg vart deras resultat, vilket visade att fisken i alla fall var igång. Fluganberg och jag var ganska laddade när vi startade hemifrån vid halvåtta imorse.

Vid kvart i nio sveper Magnumen in mot bryggan där vi står och väntar.
Viken ligger blank och dimman tät när vi kliver i och möts av två glada ansikten. Vi tacklar på och sätter oss sen till rätta för första färden ut mot en av alla dom fina fiskeplatser efter havsöring som den här delen av skärgården bjuder på.

Vi anser nog att våran båt är trevligast att vara på.

Efter bara några kast på första stoppet så krokar mannen i fören, fluganberg en silverblank liten öring. Lite under måttet, som i detta område är på 50cm, så efter en kort tur i båten så sätts den tillbaka för att få stå på tillväxt. En odlad fisk var det, eftersom fetfenan var bortklippt.
Fisken var så kort tid i båten att vi inte hann ta några vettiga bilder.

Ett lila ludde drag var receptet för den fisken, och lila är en bra färg för höstöringen, speciellt om det är sådana här dagar, när dimman ligger tät och det är riktigt gråväder.
Dova färger i allmänhet är ett bra tips.
Får man soliga fina höstdagar, så kan beten med lite rivigare färger vara bra, som gul, orange och grön. Vilket också är bra färger för vårfisket efter öringen.
Ytterligare ett bra tips är att istället för att byta så mycket bland färgerna, hellre satsa på drag som du kan veva in i olika hastigheter.
Blanda vevstopp med små ryck i spöt för att ge mera liv lite betet.

Vi fiskar oss runt en del riktigt fina platser och tar oss sakta ut mot Norröra och Söderöra.
Strax innan vi tänkte bryta för lunch så får jag ett hårt drag i linan, och känner några snabba tunga knyckar i spöt innan fisken går av.
Absolut öringdrag. Finns bara en fisk på våra breddgrader som ger ifrån sig den tyngden och råheten i sina hugg som öringen.
Det väcker oss lite igen i båten, men snart så börjar det suga ordentligt och vi bryter för lunch.
Norröra är nog mest känt för att det var just på den ön som Tjorven, farbror Melker, Skrållan och alla dom andra klev iland 1964 för att spela in Astrid Lindgrens, Vi På Saltkråkan.
Det var också där som Farbror Melker envist fiskade utan att få något och därefter myntade raden, -Denna dagen intet liv!!
Och när jag står där, och ser ut över havet, suger in dofterna och alla ljuden som havet sänder emot mig, omgiven av riktigt goda vänner och med rostbiffklämma i den ena handen och en 2,8% NorrlandsGuld i den andra, så tar jag mig friheten och ändrar lite på hans ord till,
-Denna dagen ett liv!!
Efter lunchen så börjar det snabbt blåsa upp och dimman lägger sig ännu tätare.
Vi bestämmer oss för att bryta här och gör sällskap genom den gråa väggen hem mot Valfridssons stuga.
Han får snabbt fyr i sin spis och vi sjunker ner vid köksbordet för en kopp kaffe innan vi skall fortsätta vår färd mot Mattes hamn.
Den sista delen av färden hem sitter vi alla i båten nästan helt tysta och bara njuter.
Jag vet att jag gör det i alla fall. Jag tänker på massor och ingenting samtidigt.
Detta att vara i skärgården är inget jag någonsin kommer att ta för givet, jag kommer alltid att uppskatta dessa dagar, med mina vänner och med alla dessa intryck.
Detta är verkligen vardagslyx för själen och jag är verkligen en rekreationsfiskare.
Det sista som återstår av båtsäsongen detta år är att under den kommande veckan så skall båten vinterförvaras och packas in.
Fisket då? Är det slut nu?
Absolut inte!! Redan nästa helg blir det nog en morgontur ut till en het kustremsa för lite landfiske. Och är det då väder, så packas flugorna med.
-=Skitfiske på er alla=-

Inga kommentarer: