Translate

onsdag 14 januari 2009

Grisslan 520S

Jag lovade ju en testrapport av min båt efter säsongen, och tid tog det men nu är jag färdig så här långt.

Grisslan 520S Tekniska Data:
Längd: 5.20 m Bredd: 2.00 m Vikt: 370kg Fart: 40-70 hk 25-35kn


Min Grisslan 520S är utrustad med en Mercury 60Hk motor, vilket gör att även med tre fiskare i båten och utrustning så planar den ut snabbt och ligger bra i sjön.
(Skall sägas att vi åkte 2 vuxna och 4 barn i tonåren i somras, och den planade fint då också) Jag har kunnat köra på strax över halv gas och ändå fått planing som ensam passagerare. Bränsleförbrukningen blir ju också då lägre.

I planade läge så är båten stadig och tar inte så mycket vind som man skulle kunna tro med den stora rutan på mittpulpeten.
I låga farter, runt 3 knop, så får man däremot ligga och kompensera lite i rattutslagen, men det är ganska vanligt på båtar med låg vikt och större motorer.
Jag har verkligen testat båten i olika typer av sjö, från lugna spegelblanka kvällar till dagar med hög sjö och hård vind.
Och endast vid ett tillfälle så har båten fått vatten över sig, men då skall sägas att alla mindre båtar än 6 m hade säkert fått sjö över sig. Man hinner inte få över fören till nästa våg, utan dyker ner mellan vågorna.

Som fiskebåt har den fungerat väldigt bra.
Vi har som sagt fiskat tre man från den, och har man bara lite kontroll på varandra och grejorna så går det utmärkt. Till och med så pass stadig, att en av oss har kunnat stå längst fram i fören, uppe på ”nosen” och vi andra har kunnat röra oss skapligt fritt.

Är man dock ensam i båten och skall runda pulpeten så kränger den ganska mycket. Det beror på skrovets form och att den är ganska V bottnad. Villket i sin tur får bort mycket av sjön från båten under gång . Bra är det med dom höga friborden när man skall ut på fiske, trots att jag är lång så har jag knäna under fribordens högsta läge. Det skapar en säker båt i kustvatten där det kränger lite.

Finns det då inget att klaga på?!
Jo, vissa saker kan ha gjorts bättre, eller tänkts igenom på ett annat sätt kanske.Som till exempel att redan efter 2-3 turer med båten så gick nitarna till gångjärnen sönder, på luckan i fören, den lucka som man stiger ner på när man går i båten.

Det tog jag kontakt med Kjell på Grisslanbåtar om direkt, och nya nitar skickades ut direkt. Det hade skett ett fel vid monteringen, och fel typ av nitar hade använts. Däremot en annan sak som jag märket nu, när båten togs upp för vintern var att i relingens ytterkant på några ställen hade det bildats luftbubblor i gelcoten vilka i sin tur hade spruckit och gjort fula hål i båten.


Detta har jag också kontakta Grisslan om, och hoppas kunna få hjälp av dom att fixa till.
Båten är ju ändå nyinköpt, och det borde gå på garantin.
En sak som jag verkligen gillar är att det är ett mindre varv och att du får snabbt kontakt med dom och kan ställa dina frågor direkt.
Man känner sig närmare leverantören på det sättet. Lite familjär känsla.

På badstegen i aktern så lossnade som tur var bara den ena skruven, så jag tappade inte hela stegen.
En annan sak är reglagets placering. Det är svårt att få startnyckeln på plats. Det hade man kunnat vinkla lite vid montaget. Jag skall titta på det till våren, om jag själv kan hitta någon lösning på det.

Sen har jag naturligtvis inte kunnat låta bli att fundera på varför dom inte tar fram någon form av kapell till båten, i alla fall ett hamnkapell som täcker pulpeten.
Också det skall jag se om jag inte kan lösa själv på något sätt.
Gör jag det, så återkommer jag naturligtvis med bilder.

Motorn har fungerat väldigt säkert och bra, bortsett från en liten sak och det är kylvatten kanalen. Den som sprutar ut vatten ovan ytan.
Fungerade till en början perfekt men ganska snart fick jag gånger då det inte kom något vatten alls. Det visades sig att slangen kröker på ett konstigt sätt inne under kåpan, och är dessutom lite smal vilket gör att det blir proppar där.
Kylningen fungerar perfekt ändå, men visst blev jag orolig första gången det hände.

Jag är väldigt nöjd med båten och helhets intrycket.
Man brukar säga att pris och prestanda följs åt. Men här stämmer det inte riktigt till båtens fördel, man får väldigt mycket båt för lite pengarna.
Dom närmsta konkurrenterna ligger alla från 30000-40000:- högre i pris och uppåt.

Betyget måste därför bli: fyra Rospiggar av fem.

Besök deras hemsida på Grisslan Båtar.
Dom kommer att finns på Båtmässan:
Svenska Mässan i Göteborg 30;e jan – 8;e feb 2009 monternr: B 02:49
Allt för sjön - Älvsjömässan i Stockholm 27;e feb – 8;e mars 2009 monternr: B11:11

Inga kommentarer: