Translate

tisdag 13 januari 2009

Norrtälje ån.

Jag hann knappt sätta punkt för meningen i inlägget från igår innan Ronny kom med en rapport om ån och premiärveckan. Han skriver att det fångades ca 50 fiskar första veckan den största på ca 4,5 kg. Ytterligare en fisk på runt 90cm har tydligen fångats för någon eller några dagar sen.
Tack för inlägget Ronny.


Oktoberdag vid ån
Jag har själv aldrig lagt ut en fluga i Norrtälje ån, men tycker att det är väldigt kul att gå utmed den och titta på fisken som står i strömmen.
Väldigt kul också att se det arbete som görs i och kring ån i form av förbättringar av nackar och strömsträckor. Ett väldigt litet vatten, men som i bra vattenföring kan hålla mycket och grov fisk.
Läs mer om ån på Laxfiske.nu

Här i Hallstavik/Häverdödal där jag bor har vi, eller skall man kanske säga hade vi en å, som också den hade bra potential att bli ett fint havsöringsvatten.
Och visst, fortfarande kan man se en och annan öring om man smyger försiktigt, men arbetet avstannade innan det ens hade kommit igång ordentligt. Och vad jag tror fanns det för mycket privata intressen i och kring ån och även kring arbetet med densamma för att det skulle lyckas.
Fiskeklubben som jag var med i då, hade heller ingen direkt insyn i arbetet tyvärr.
Och idag har jag ingen aning om hur uppgången ser ut, och i vilken omfattning den fortfarande producerar några smolt.
Men, om någon vet något om Häverödalsån och dess Havsöring, så får ni gärna skicka ett mail och berätta.

Inga kommentarer: