Translate

fredag 23 januari 2009

Premiär bland ParaplyHugg och Riktiga Hugg

Nej, inte för mig.
Fiska i stan??
Jag vill ha friheten, luften och naturen, inte cyklister,hundar, bilar och reaskyltar runt mig.
Lika förbaskat så står jag där, klädd från topp till tå i flugfiskemundering, snart klar att lägga mina första kast i en av åns fina höljor.
Det är Fluganbergs fel, plus min svaga karaktär. Ingen bra kombination.
Efter en klart suspekt promenad genom stan bland rea fönstren, och som sagt klädda i vadare och med spön i handen så kliver vi i det kalla vattnet strax nedanför Sportfiskeklubbens lokal.

Jag har tacklat med en ST Epoxy i lila/svart.
Kastar och rör mig nedströms mot gropen vid biografen. Fluganberg går på andra sidan av strömmen, och vi ler lite åt varandra mellan kasten.
Vi gör ju faktiskt första fisket för året med flugan, klart man är glad då.

Min första känning är ett försiktigt drag i flugan nedanför en nacke. Det blir bara ringar kvar på ytan, sen stilla igen.
Kastar vidare på samma plats, och ytterligare ett påhugg, denna gång med mera kraft, några gung i spöt och sen släpper fisken igen.
Härlig känsla, och för mig som gör mina första stapplande steg i åns vatten är det verkligen en glädje att få kontakt direkt.
Kröker rygg och går under vägbron för att fiska lugnstryket ner mot nästa nacke.
Linan stoppar upp, och ett långt sug i linan, sen absolut ingenting mer, bara väldigt tungt.
Till min förvåning så kommer ett handtag upp till ytan, och sen hela paraplyt.
Trodde att det var stövlar som vi fiskare alltid drog upp, men det är klart, min fiskande vän Matte drog en skridsko för några år sen.

Nu börjar också Norrtälje att vakna, och några yrvakna förbipasserande stannar upp och tittar en stund på vad ån har fört med sig denna dag.
Hmm, få se nu, två kassar, en ölburk och en plasthink och två flugfiskare.

Vi fiskare oss fortsatt nedströms, förbi platsen där Nils Ferlin statyn brukar stå, men där det nu pågår restaurering efter att man tidigare biotopvårdade i ån.
Ån har blivit väldigt fin på just den platsen, med fina ståndplatser och fint lekgrus utlagt, men som sagt på land finns en del kvar att göra till sommaren.
En sak som jag slås av när jag går där, är alla sopor som ligger i ån, allt från laspallar, plast och glas.
Jag plockade själv upp en snöskyffel ur ån, och en bit nedströms mig plockade en annan fiskare upp en sparkcykel.
Det kan ju vara något för Norrtälje stad att ta tag i. Eller varför inte vi fiskeintresserade.
Jag vet inte om det kanske redan finns städdagar i ån, om inte så är det väl något att ta tag i.

Någon mera fisk har inte jag kontakt med under resten av fisket och Fluganberg smeker nog någon där nere i strömmen med sin fluga, för han stoltserar med fjäll på kroken.


Det var en lite skum känsla att gå där, mitt i stan med flugspöt i handen.
Men jag måste ändå säga att jag gillade det. Jag kanske inte kommer att ställa mig där när det är som mest folk på stan, men idag var det ganska mysigt ändå. Och bästa av allt, det var flugfiske!!
Och för mig, med allt som finns i mitt bagage just nu, så var det en alldeles perfekt idé att ta med mig dit.

Mera information om Norrtälje Ån finns att läsa på Laxfiske.nu

Men dagen var inte slut här.
Efter ett ombyte och fika hemma hos Anneli, så bar det av mot den stora staden i söder och Sundbyberg, där vi hamnade hos Kristian Lager på Sundbybergs Sportfiske
Det var en lite affär som jag gillade. Trevligt bemötande och massor av ögongodis för oss sportfiskare. Fick en kopp kaffe i handen och sen var resan igång genom hyllorna.
Lite blandat flugbindningsmatriel köptes och sen tänkte vi oss en titt på vadarkängan som vi båda letar efter, Simms Rivershed. Men den fanns inte hemma just nu, så det blir att göra resan igen.
En mycket skön och avkopplande dag och för mig, välbehövlig.
Tack för den här dagen Fluganberg.
Och imorgon bär det av till Granaten, det är dags för honom att fylla som några av oss andra, Gubbe!!


-=Skitfiske=-



2 kommentarer:

Stig Torniainen sa...

Va kul för dig Patrik, att få lite fiskkänning :-)
Ska jag sätta upp paraplyet på mina flugors CV tro ?
Ha de bra
Stig

Lunkan sa...

ST-flugorna ger fångst garanti, inte alltid fisk men fångst :-)
Nu börjar det klia betänkligt i kastarmen.
Lyllos dig med ett sånt trevligt vatten i hemmatrakten.

Skittfiske
Lunkan