Translate

måndag 23 mars 2009

Från Vår och 36,5 till Vinter och 39,5

Det blir inte alltid som man tänkt sig.
I lördags var vi ut på ett fiske, jag och Anneli. Havsöring stod på programmet.
Vi fick en helt underbar förmiddag i vårsolen, med fika på en av sandstränderna och kontakt med havsöring.
Väl hemma igen så slog allting om faktiskt, våren försvann i ett snöfall, vårvärmen av en kallfront och jag gick från frisk till sjuk på någon timme.
Därav att rapporten inte kommer förrän nu.

Men som sagt, lördagen var helt underbart skön till en början. För trots jour på jobbet så "smet" vi iväg ut till Havsöringsvikarna med nedpackad fika. Anneli skulle absolut ha sin första Havsöring sa hon. Så här gällde det att guida rätt.
Väl på plats så gjordes valet av fiskeplats och Anneli fick också chansen till att fiska av "Patriksudde" som den numera är döpt till av Fluganberg, chans hon inte tog utan jag fick göra dom första kasten där.


Öringen på bilden, en stubbig sak,tog redan på det andra kastet. Draget var det numera vanliga JK-Draget i färgen Lila/Rosa.
Hade ytterligare kontakt med mera fisk, men bara i form av en kort stöt i draget.
Fisken tog på 20-30cm djup och jag såg plogen i ytan när den gick till attack.
Denna gång var det en odlad fisk, då fettfenan var nästan helt bortklippt.
Varvade med drag och dobb med ST-Epox flugor. Och lite senare på dagen så hade jag fisk på flugan också, då på en ST-Fylking Fly. Tyvärr så gick den av efter en kort kamp, men på frågan om att flugan skulle fungera på roslagskustens havsöringen, råder väl numera inget tvivel.

Vi hade sen tänkt att fiska oss tillbaka mot sandstranden och den skyddande läviken där fikan skulle intas. Men det visade sig svårare än vad vi trott. För det låg nät på 3-4 olika ställen, långt in på dom grunda tång och sandbottnarna. Omärkta nät med bara femliters dunkar som flöten.
Tänk om jag haft en rulle med 0,80mm på och ett skedrag med stor trekrok.
Gissa vad man kan göra med ett nät med sådana grejor.
"Fiskaren" själv visade sig senare under dagen, då han med årans hjälp stötte sig fram utmed nätet för att kolla om det fanns någon fisk i det.
Klart att man skall få husbehovsfiska med nät, men det finns tydliga regler för detta fiske, och i detta fall följs dom inte alls.
Träffade också en kille där på stranden som berättade om att man i området tillsammans tidigare satte ut fiske där men slutade eftersom man inte kom över överens med dom två som tydligen bedriver den här formen av fiske där ute.
Min tanke var att ringa Kustbevakningen när jag kom hem i Lördags, men som ni läste tidigare fick jag annat att tänka på tyvärr.

Åter till fisket för oss då.
Vi fiskade oss tillbaka mot sandstranden, och nu kom också solen med full kraft. Och på en av uddarna hade även Anneli kontakt med silver, men tyvärr bara för en kort stund.
För några månader sen så var det Glöggfiske som gällde, nu, tillsammans med det ena sträcket efter det andra av svanar, eijder och andra sjöfåglar så var det vårfiske.

Vi satte oss i lä, och lät solen, vågskvalpen och fågelsång ackompanjera oss när vi intog vår medhavda fika.
Ytterligare en riktigt vårhöjdare slog emot oss där vi satt. Doften av tång.
Det är verkligen vår för mig.

När vi fikat färdigt och kände oss klara för dagen så återvände vi till bilen. Lugnad av att det inte ringt en enda gång på jouren.
Fluganberg med familj kom precis när vi skulle åka. Bytte några ord innan vi begav oss hemåt.
Väl hemma så hann jag precis få av mig fiskekläderna och ta en dusch så ringde dom från jobbet och det vart jourjobb, och resten av historien kan ni ju nu.
Våren försvann i snöfallet, och jag gick från 36,5 till 39,5 på bara någon timme.

Ett sista tillägg dock.
Om du läser detta Martin Falklind, så tack för ditt svar och för besöket på min blogg.
Uppmuntrande ord skall du veta.
Och hoppas att vi snart kan få läsa svaret på dina brev till “miljökämpen” Lars G Josefsson VD på vattenfall.
Ser verkligen fram emot detta.

-=Skitfiske=-

Inga kommentarer: