Translate

tisdag 3 mars 2009

Två nya Hans Lidman

För bara en kort tid så återvände vintern igen här i Roslagen.
Måndagskvällen så la sig ett vitt täcke åter över trädgården, båten och över tankarna på att våren kanske kan vara här om en månad.

Idag kom också en sista födelsedags present från syster, alltid kul att fortsätta fylla år så här någon månad.
Öppnad present, och där låg två böcker av Hans Lidman.
"Min Bäck Min Å" och " Nattens Drottning"

Så nu tänds åter läslampan i hemmet, och jag kan sjunka ner med ett leende på läpparna och låta mig tas med ut på olika äventyr tillsammans med den man som kanske bäst kan återskapa ett fiske, en naturupplevelse i bilder som far förbi när man läser orden Hans har skrivit.
Han har ett språk och ett sätt att skriva som tillsammans med dom bilder man själv skapar i sitt inre till texten, formar en harmoni likt musik i tanken.
Orden skapar också en längtan att komma ut till, och få vara med om ett ögonblick där vid ån eller bäcken.
Jag tror att han, i sina texter och ord, kan skapa ett fiskeintresse hos en icke fiskeintresserad.
Och då är det bra!!
Besök gärna Hans Lidmansällskapets hemsida.


Till fisket då.
Är någonting planerat till helgen, vad riktigt vet jag inte. Men jag skulle vilja passa på att utnyttja dom sista isarna innan dom går upp.
Gäddorna börjar att röra på sig så här års under isen, men också abborren är mer och mer aktiv.
Vi får se vad det blir. Återkommer med rapport.

-=skitfiske=-



Inga kommentarer: