Translate

söndag 8 mars 2009

Pimpelfiske på Vällen

Det här är verkligen inget jag är hemma på.
Pimpel efter Abborre på vinteris. Jag har pimplat, men då på metertjocka isar i Jämtland efter röding på vårisar, men detta, nej här är jag tvåa direkt.
Tur då att i min vänskara med fiskare så finns expertis att hämta i form av Mårtensson, som tidigare även tävlat i just pimpel.
Sagt och gjort, dag och tid vart spikat på lördagen över telefonen och vi möttes vid den nerlagda macken strax utanför Hallstavik idag.
Sjön Vällen var målet, en ganska stor sjö som ligger i gränslandet mellan Uppsala och Stockholmslän.
Populär sjö för skridskoåkare då den ligger ganska tidigt på året och ofta håller väldigt fina isar.
Området är också känt för att håller den enda björn som finns stationär i den här delen av Uppland.
I sjön finns också Utter och häckande Havsörn.
Det går en väldigt fin kanotled från sjön Vällen via Kolarmoraån och vidare ut i Aspdalssjön. Slutet på den kanotleden är mynningen ut i havet i Hallstavik.
Allt detta om sjön kanske jag kan få återkomma till i ett annat inlägg, nu åter till fisket.

Vi testborrade dom första hålen nästan direkt när vi kom ut på sjön, och nästan innan jag ens fått ihop mina grejer så hade båda Lassarna fått varsin 10cm abborre.


Mårtensson in action

Ny promenad över isen, denna gång mot några öar och vasskanter som ligger nästan mitt i sjön.
På plats så testade vi runt lite grann innan Mårtensson hittade på abborrarna.
Han fick direkt nya grannar på isen, då Granaten och jag närmade oss honom lite så där i smyg för att plötsligt nästan sitta i hans knä.
Den ena efter den andra abborren drogs, men i mitt hål var det lugnt.
Först efter ett besök från Mårtensson, där han delade med sig av sina specialare, så fick även jag några mindre abborrar.
Grönt är tydligen färgen för just Vällen, och ur min guids lilla låda hade jag nu fått några av hans egentillverkade trekrokar. Dessa fiskade med en liten pilk, gärna i färgen silver eller mässing och abborren är din.
Och så vart det också, fast väldigt mycket oftare i just Mårtenssons hål.
Granaten då, hur gick det för honom?
Jo då, även han fick några krokar, och se, vips så satt där en GÄDDA!!

Det finns en sak till som är viktig vid just isfisket.
Elden, Korven och Kaffet.
Och där, tror jag att vi inte behövde någon direkt guidning, för just den biten klarar vi galant.


Trots att det inte var den allra finaste dagen så vart det en mycket skön dag.
Och kul eftersom det var väldigt länge sedan som jag pimplade abborre.
Tipsen jag fått idag, är sparade i den mjuka hårddisken och jag kan inte annat än tacka och bocka för tips och för förevisningen.
För om vi skall prata resultat, så kan man säkert säga att när jag och Granaten fick 2, drog Mårtensson 10.

Någon dag innan vi gick ut på isen drogs en abborre på hela 1,6kg på just den platsen vi fiskade på.


-=Skitfiske=-


Inga kommentarer: