Translate

fredag 6 mars 2009

Vertikal-jigg-snorkla

En liten rapport till från dom azurblå vattnen i Thailand.
Fortfarande inga storfiskar att rapportera om, men försök har gjorts.
Här om dagen var Matte ute på Barracudatrolling.


Var ut på en sväng Barracudatrolling från klockan 16:00 – 19:00, det var häftigt!
När man närmade sig småöarna och grynnorna så bokstavligt kokade vattnet av småfisk som Skrämts upp mot ytan av de jagande barracudorna.
Vi hade ett ordentligt påslag efter ca 1,5 timma men den släppte, Hugget var otroligt och böjde Hela det grova 80 pounds spöet som om det hade varit ett ul-spö.. lite senare satt en mindre
Cuda på och jag fick känna på dess muskler. Precis innan skepparen skulle landa firren så bet den av linan men jag fick se den iaf
Ca 4-5 kg och 80cm silverblank med en massa tänder.


Senare samma dag så kom ytterligare en lite rapport, denna gång talades om ett nytt fiskesätt.
Vertikal-jigg-snorkla!!
Och precis som Matte själv säger i mailet, så blir Team Rospiggen först ut igen med innovationen.


När jag kom ut till ön för testet så insåg jag att förutsättningarna inte var optimala… det var nämligen lågvatten: -2.0 meter..
Jag snorklade ut på revet i blott 50 cm vattendjup där det 2 dagar innan var 2,5 – 3 m djupt.. haha, man fick dra in magen…
Senare på dagen fick jag möjlighet att precentera jiggen men djupet var för litet för att fiskarna skulle vara ostörda, det kom flera häftiga
Attacker och twintailjiggen reducerades till en ”onetail” ganska snabbt. Den fiskart som attackerade mest och hårdast var den jag fick på mitt revfiske tidigare.




Har fortfarande inte bestämt mig än för vilket fiske det blir i helgen, men något måste det bli.
Pimpel både känns och låter kul, och det var länge sedan.
Läser man sen både Lunkans och Stigs bloggar så ökar ju bara suget än mer.
Nu får jag inte chansen till kontakt med varken Öring eller Röding, men jag får komma ut ett tag och andas lite frisk luft.

-=Skitfiske=-

Inga kommentarer: